Μια σειρά ερωτημάτων αλλά
και προτάσεων προς το υπουργείο
Περιβάλλοντος θέτει μέσω του κοινοβουλευτικού ελέγχου η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Μαρία Τριανταφύλλου με αφορμή τη
μεταφορά του φορέα διαχείρισης της λιμνοθάλασσας Μεσολογγίου στην Άρτα!
Ως γνωστό η κυβέρνηση στα πλαίσια της συρρίκνωσης των
οργανισμών αποφάσισε την συγχώνευση των φορέων διαχείρισης στις προστατευόμενες
περιβαλλοντικά περιοχές και στο πλαίσιο αυτής της συγχώνευσης προωθείται η
συγχώνευση του Φορέα Διαχείρισης Λιμνοθάλασσας Μεσολογγίου με αυτούς των
Υγροτόπων «Αμβρακικού και Στενών» και «Εκβολών Καλαμά και Αχέροντα» με το νέο
φορέα, να έχει έδρα την Άρτα.
Συγκεκριμένα η κ. Τριανταφύλλου στην ερώτησή της σημειώνει:
«Στις 27/8/2012 απεστάλη από το ΥΠΕΚΑ σχέδιο υπό νομοθετική
επεξεργασία σχετικά με τη συγχώνευση
Φορέων Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών. Βάση αυτού οι 29 Φορείς
Διαχείρισης συγχωνεύονται σε 14. Μέσα σε αυτούς που συγχωνεύονται είναι και ο
Φορέας Διαχείρισης Λιμνοθάλασσας Μεσολογγίου με Υγρότοπους Αμβρακικού και
Στενών και Εκβολών Καλαμά και Αχέροντα με έδρα την Άρτα.
Καταρχήν, αν υπήρχε ανάγκη αναδιοργάνωσης του συστήματος
διαχείρισης των Προστατευόμενων Περιοχών, αυτή θα έπρεπε να είναι προς την
κατεύθυνση αύξησης και όχι μείωσης των Φορέων Διαχείρισης. Κι αυτό γιατί οι
υφιστάμενοι Φορείς καλύπτουν 80 από τις περίπου 380 προστατευόμενες περιοχές
της Ελλάδας.
Η βασική επιχειρηματολογία για την ανάγκη συγχώνευσης των
Φορέων Διαχείρισης είναι η οικονομία κλίμακας , δηλαδή η εξοικονόμηση πόρων.
Ωστόσο δεν αναφέρεται πουθενά το ποσό που θα εξοικονομηθεί και επιπλέον
αποσιωπάται το γεγονός ότι οι Φορείς Διαχείρισης ουδόλως επιβαρύνουν οικονομικά
το δημόσιο αφού χρηματοδοτούνται από Ευρωπαϊκά κονδύλια.
Σε σχέση με τον Φορέα διαχείρισης Λιμνοθάλασσας Μεσολογγίου
και τη συγχώνευση του με τους Φορείς Υγρότοπων Αμβρακικού και Στενών και
εκβολών Καλαμά και Αχέροντα, με έδρα την Άρτα:
- Είναι
εύλογο απορίας πως ο Φορέας Διαχείρισης Λιμνοθάλασσας Μεσολογγίου (της δεύτερης
Μεγαλύτερης Λιμνοθάλασσας της Μεσογείου και ύψιστου περιβαλλοντικού και
παραγωγικού ενδιαφέροντος) δεν παραμένει ως έχει λόγω της διεθνούς
αναγνωρισιμότητας της μοναδικότητας των προστατευόμενων αντικειμένων, της
οικολογικής και γεωγραφικής αυτονομίας και της ιστορικότητας, όπως προτείνεται
για 6 φορείς Διαχείρισης (Ζακύνθου, Αλόννησου, Β. Σποράδων , Πρεσπών, Ολύμπου,
Σαμαριάς και Λευκών Όρεων, Πάρνωνα και Υγρότοπου Μουστού).
- Η
συγχώνευση που προτείνεται για το Φ.Δ. Λιμνοθάλασσας Μεσολογγίου είναι ανορθόδοξη οικονομικά (ο
φορέας δεν επιβαρύνει οικονομικά και η Άρτα δεν έχει υποδομή για το νεοσύστατο
Φορέα) και επιζήμια περιβαλλοντικά, αφού η επόπτευση μιας τόσο μεγάλης περιοχής
με διαφορετικά οικολογικά και γεωγραφικά
χαρακτηριστικά καθίσταται εξαιρετικά δύσκολη.
- Εξυφαίνεται
αν όχι ιδιοτέλεια, τουλάχιστόν πλήρης αδιαφορία και προχειρότητα από το
σχεδιασμό των συγχωνεύσεων των φορέων Διαχείρισης. Πάνω από όλα εξυφαίνεται η
πολιτική απόφαση και ο υπερβάλλον ζήλος για συγχωνεύσεις ακόμα και όταν δεν ζήτιουνται
από την τρόικα. Αυτό γίνεται ιδιαίτερα επικίνδυνο όταν οι συγχωνεύσεις γίνονται
ανεξέλεγκτα πλήττοντας και την προστασία του περιβάλλοντος.
Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός
1. Με ποια
οικολογικά, γεωγραφικά, διοικητικά, ιστορικά κριτήρια προτείνει τη συγχώνευση
του Φορέα Διαχείρισης Λιμνοθάλασσας Μεσολογγίου με Υγρότοπους Αμβρακικού και
Στενών και εκβολών Καλαμά και Αχέροντα με έδρα την Άρτα;
2. Ποιους
οικονομικούς πόρους προσδοκά να εξοικονομήσει; Με δεδομένο ότι οι δαπάνες
καλύπτονται από το ΕΠΠΕΡΑΑ και τα διοικητικά συμβούλια δεν αμείβονται;
3.Ήδη η χώρα πληρώνει
πρόστιμα για παραβιάσεις της κοινοτικής
περιβαλλοντικής νομοθεσίας γιατί την εκθέτεται περαιτέρω;
Η ερωτώσα Βουλευτής
Τριανταφύλλου Μαρία»