Σελίδες

Δευτέρα 8 Φεβρουαρίου 2016

Συμπληρωματικά έργα για την προστασία των αρχαιοτήτων στον Άγιο Θωμά Μεσολογγίου ενέκρινε το υπ. Υποδομών

Συμπληρωματικά έργα στην Ιόνιας Οδό ενέκρνε το υπουργειο ΥΠΟΔΟΜΩΝ για τη διατήρηση, μετακίνηση ή κατάχωση αρχαιοτήτων σε επτά σημεία του υπό κατασκευή οδικού άξονα, κατ’ εντολή του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου και του υπουργείου Πολιτισμού.

Σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας "Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ" ανάμεσα στα σημεία που θα γίνουν εργασίες είναι και δυο στην περιοχή του Μεσολογγίου και συγκεκριμένα στα Ρηγαίικα και στον Άγιο Θωμά.

Αναλυτικά το δημοσίευμα έχει ως εξής:

"Πλούσια σε αρχαιολογικά ευρήματα ήταν (και) η διαδρομή όπου κατασκευάζεται η Ιονία Οδός. Την Παρασκευή το υπουργείο Υποδομών ενέκρινε την πραγματοποίηση συμπληρωματικών εργασιών για τη διατήρηση, μετακίνηση ή κατάχωση αρχαιοτήτων σε επτά σημεία του υπό κατασκευή οδικού άξονα, κατ’ εντολή του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου και του υπουργείου Πολιτισμού. Σε τρία σημεία, μάλιστα υπήρξε σημαντική διαφοροποίηση του σχεδιασμού, προκειμένου να παραμείνουν στη θέση τους σημαντικά ευρήματα.

Σύμφωνα με τη χθεσινή απόφαση, τα σημεία του αυτοκινητόδρομου που επηρεάστηκαν από την ανακάλυψη σημαντικών αρχαιοτήτων είναι τα ακόλουθα: Ρηγαίικα Μεσολογγίου (ταφικό μνημείο που θα αποσπαστεί), Αγιος Θωμάς Μεσολογγίου (στην αρχαία Αλίκυρνα, θα διατηρηθεί ένα μέρος των ευρημάτων και ένα μέρος θα αποδομηθεί), Παλιοκούλα (Πλακωτή) Αμφιλοχίας (κατάλοιπα κτιρίων, δεν θα διατηρηθούν), Κομπότι Αρτας (κατάλοιπα κτιρίων, μέρος των ευρημάτων θα διατηρηθεί σε κατάχωση και μέρος θα καταστραφεί), κόμβος Γοργόμυλου Πρέβεζας (κατάλοιπα κτιρίου ελληνιστικών χρόνων, δεν θα διατηρηθούν).

Συμπληρωματικές εργασίες

Για την προστασία των ευρημάτων, σημειώνει η απόφαση, είναι απαραίτητη η πραγματοποίηση συμπληρωματικών εργασιών (δηλαδή με κόστος πλέον της σύμβασης, όπως συμβαίνει σε αυτές τις περιπτώσεις). Το ποσό της συμπληρωματικής σύμβασης δεν έχει ακόμα οριστεί.

Σύμφωνα με την κοινοπραξία Νέα Οδό, στην οποία παραχωρήθηκε η κατασκευή και λειτουργία της Ιονίας Οδού, από την αρχή των εργασιών η αρχαιολογική σκαπάνη έφερε στο φως πλήθος ευρημάτων σε αρκετά σημεία του άξονα. Μάλιστα σε τρεις περιπτώσεις αποφασίστηκε να τροποποιηθούν οι μελέτες προκειμένου οι αρχαιότητες να διασωθούν: στην περιοχή της Μακύνειας αποφασίστηκε η ανύψωση του δρόμου, στην περιοχή του Αη Γιώργη διατηρήθηκαν ερείπια βυζαντινής εκκλησίας που βρέθηκε ανάμεσα στα δύο ρεύματα κυκλοφορίας, στην είσοδο σήραγγας και, τέλος, στην Αλίκυρνα τα ορύγματα αντικαταστάθηκαν με πασσαλότοιχους προκειμένου να διατηρηθούν όσο το δυνατόν περισσότερα ευρήματα. Σήμερα αρχαιολογικές εργασίες εξακολουθούν να πραγματοποιούνται σε τρία σημεία του έργου: στην Αλίκυρνα, όπου επηρεάζεται η πορεία κατασκευής του παράπλευρου και στους κόμβους Αμμοτόπου και Γοργομύλου, καθώς στην περιοχή Επισκοπικού, οι ανασκαφές δεν επηρεάζουν τις εργασίες κατασκευής του αυτοκινητόδρομου.

Υπενθυμίζεται ότι η Ιονία Οδός, δηλαδή ο οδικός άξονας Αντιρρίου- Ιωαννίνων έχει μήκος 196 χλμ. και περιλαμβάνει 4 σήραγγες, 24 γέφυρες και 19 ανισόπεδους κόμβους. Μέρος της διαδρομής κατασκευάστηκε από το Δημόσιο και το υπόλοιπο από τον παραχωρησιούχο. Με την ίδια σύμβαση παραχωρήθηκε στην κοινοπραξία η βελτίωση και εκμετάλλευση του τμήματος Μεταμόρφωσης-Σκάρφειας."