Σελίδες

Δευτέρα 12 Μαρτίου 2018

"Έρημη πόλη, πού πήγαν όλοι;" - Ρεπορτάζ της εφημερίδας "Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ" για τη ζοφερή κατάσταση που βιώνει η αγορά του Μεσολογγίου

Εκκωφαντική σιωπή στον πεζόδρομο του ιστορικού κέντρου Μεσολογγίου.
Πλήθος κλειστών καταστημάτων στην οδό Ελεύθερων Πολιορκημένων.



Ρεπορτάζ: Ιωάννα Φωτιάδη
Άπαξ και νυχτώσει, η ερημιά γίνεται εκκωφαντική σε πολλές επαρχιακές πόλεις. Η οικονομική κρίση περιόρισε το κατά κεφαλήν εισόδημα των κατοίκων και επέφερε αναγκαίους εξορθολογισμούς και συγχωνεύσεις στο Δημόσιο.
«Τα ΤΕΙ Μεσολογγίου είχαν παλιά εγγεγραμμένους 7.000 σπουδαστές, εκ των οποίων οι 4.000 ζούσαν εδώ», αναφέρει στην «Κ» ο Δημήτρης Μαλαβέτας από το messolonghinews.
Οι πεζόδρομοι έσφυζαν από ζωή, γέλια και φωνές αντηχούσαν παντού. Ο νεαρόκοσμος, ωστόσο, δεν αποτελούνταν μόνον από σπουδαστές. «Ανά δύο μήνες υποδεχόμασταν στο στρατόπεδο 700 νεοσύλλεκτους, κάθε σχολική χρονιά τοποθετούνταν στα σχολεία δεκάδες αναπληρωτές, ενώ στο Μεσολόγγι μετακόμιζαν και δημόσιοι υπάλληλοι». Μαγαζάτορες αλλά και πολλοί ιδιοκτήτες ακινήτων, που είχαν «επενδύσει» σε αυτές τις πληθυσμιακές ομάδες, αναπολούν το «χρυσό» 2004 με τις αφίξεις-ρεκόρ, εποχή κατά την οποία για μια γκαρσονιέρα χρειαζόσουν... μέσον.



Οι σκισμένες αφίσες για πάρτι και τα πρόχειρα γκράφιτι στους τοίχους
μαρτυρούν την πάλαι ποτέ ύπαρξη νεολαίας στο Μεσολόγγι.
«Τα οκτώ τμήματα του ΤΕΙ έγιναν τρία με 150 άτομα εισακτέους έκαστο», εξηγεί ο κ. Μαλαβέτας, «λίγοι, βέβαια, μετακομίζουν εδώ». Ταυτόχρονα, σχέδιο εξορθολογισμού βρίσκεται εν εξελίξει και στις Ένοπλες Δυνάμεις, που προωθούν την κατάργηση των κέντρων εκπαίδευσης νεοσυλλέκτων, οι οποίοι θα καλούνται απευθείας στις περιοχές ευθύνης μειζόνων σχηματισμών, στην παραμεθόριο και στα νησιά. «Παλιά, το Μεσολόγγι ήταν διοικητικό κέντρο, αλλά με τον “Καλλικράτη” πολλές υπηρεσίες μεταφέρθηκαν στο Αγρίνιο και στην Πάτρα». Κάτι ανάλογο παρατηρείται και με τους εκπαιδευτικούς. «Από διακόσιους, φέτος έχουμε ίσως πενήντα άτομα», απαντά ο κ. Μαλαβέτας, «διατίθενται λιγότερες θέσεις αλλά και οι ίδιοι προτιμούν τα δυσπρόσιτα μέρη για τα μόρια». Τα νέα δεδομένα έχουν επηρεάσει μέχρι και τη λειτουργία του αστικού λεωφορείου.

Καθώς ο κ. Μαλαβέτας εργάζεται και στην οικογενειακή επιχείρηση εστίασης, επιβεβαιώνει τα παραπάνω ιδίοις όμμασι. «Παλιά, τέτοια ώρα, υπήρχε κοσμοσυρροή στον δρόμο μας», σχολιάζει στις 5.30 μ.μ. Σύμφωνα με τον ίδιο, αχτίδα φωτός διαφαίνεται από την Αirbnb, τους ταξιδιώτες- φωτογράφους του Σαββατοκύριακου, που φιλοδοξούν να απαθανατίσουν τα τοπία της λιμνοθάλασσας, αλλά και όσους αγαπούν το bird watching.
Η αποδυνάμωση των κέντρων νεοσυλλέκτων έχει δημιουργήσει πονοκέφαλο και στη Θήβα. «Διαθέτουμε ΤΕΙ, ποτέ όμως δεν “ποντάραμε” στους σπουδαστές, αλλά στους στρατιώτες», σημειώνει κάτοικος, «οι Αθηναίοι φοιτητές λόγω εγγύτητας ανέκαθεν πηγαινοέρχονταν με το ΚΤΕΛ που έχει δρομολόγιο ανά μία ώρα και κοστίζει με το πάσο 6,60 ευρώ ανά διαδρομή».

Στέγαση προσφύγων
Στη γειτονική Λιβαδειά, η κρίση και η ανεργία είχαν αφήσει το αποτύπωμά τους στο real estate. «Μάννα εξ ουρανού αποδείχθηκε το πρόγραμμα στέγασης προσφύγων από την Ύπατη Αρμοστεία», σχολιάζει στην «Κ» ο δημοσιογράφος Γιάννης Μπαρδώσας, «νοικιάστηκαν 250 σπίτια, κάτι που έδωσε μεγάλη ανάσα στην τοπική οικονομία». Την εν λόγω προοπτική «φλερτάρουν» πολλοί και στη μακρινή Έδεσσα, που παρά τα χιλιόμετρα που τη χωρίζουν από το Μεσολόγγι, έχει αντίστοιχα προβλήματα. «Φιλοξενούσαμε ένα τμήμα του ΠΑΜΑΚ και διαθέταμε δύο στρατόπεδα», εξιστορεί ο κ. Πέτρος Γιώσης, που ως επιχειρηματίας στην εστίαση βίωσε τις επιπτώσεις της μεταφοράς του τμήματος και της συρρίκνωσης των στρατοπέδων. «Είχα δύο μπαράκια που τα έκλεισα το 2012 και το 2014», συμπληρώνει. «Από το 2015 έχω ανοίξει μαγέρικο, το οποίο εν μέρει λειτουργεί χάρη σε σύμβαση που έχω συνάψει με ιταλική εταιρεία, η οποία έχει αναλάβει την κατασκευή του αγωγού φυσικού αερίου από την Κασπία Θάλασσα». Καθημερινά, εβδομήντα εργαζόμενοι κάθε εθνικότητας γευματίζουν στο εστιατόριό του.