Εμπεριστατωμένη από κάθε άποψη
μπορεί να χαρακτηριστεί η ανακοίνωση του συνδυασμού «Για την Κοινότητα Μεσολογγίου» σχετικά με την τουριστική ανάπτυξη του
Μεσολογγίου αφού σε αυτή αφενός καταγράφονται μια σειρά «αδυναμιών» αλλά κυρίως
περιγράφεται ένα εφικτό πλαίσιο δράσεων και ενεργειών ώστε το Μεσολόγγι να
καταστεί επισκέψιμη πόλη 365 μέρες το χρόνο.
Αναλυτικά η πρόταση του
συνδυασμού έχει ως εξής:
«Ένας άνθρωπος αποκτά την
ιδιότητα του επισκέπτη όταν διαμένει σε μια περιοχή τουλάχιστον επί ένα 24ώρο και
του οποίου οι λόγοι επίσκεψης είναι τις περισσότερες φορές για ψυχαγωγία -
διασκέδαση, επαγγελματικοί, υγείας, σπουδών, συμμετοχή σε συνέδρια ή τοπικά
δρώμενα, θρησκευτικοί – ιστορικοί και λόγοι άθλησης.
Το 2018 επισκέφτηκαν την Ελλάδα
33 εκατομμύρια άνθρωποι, ένας αριθμός αρκετά μεγάλος αν αναλογιστούμε το
μέγεθος της χώρας μας. Παρόλα αυτά το Μεσολόγγι δεν καταφέρνει να διεκδικήσει
ικανοποιητικό ποσοστό από την τουριστική πίτα.
Είμαστε τυχεροί διότι ζούμε σε
μια πόλη που μπορεί να αναπτύξει όλους τους παραπάνω λόγους επίσκεψης και οι
στέρεες βάσεις οφείλουν να δημιουργηθούν από την τοπική αυτοδιοίκηση.
Στις 5 Δεκεμβρίου του 2018
ψηφίστηκε στην Βουλή των Ελλήνων το νέο νομοσχέδιο (Ν.4582/2018) υπέρ του
θεματικού τουρισμού στην Ελλάδα, το οποίο απλοποιεί τις γραφειοκρατικές
διαδικασίες επιχειρηματικότητας και ανάπτυξης, με σκοπό την επιμήκυνση της
τουριστικής περιόδου σε 365 μέρες τον χρόνο και ταυτόχρονα την εξάπλωση της
τουριστικής ροής στην Δυτική Ελλάδα με την εισαγωγή νέων θεματικών προορισμών
στον τουριστικό χάρτη.
Είναι οφθαλμοφανές πως διανύουμε
την κατάλληλη χρονική στιγμή για την πόλη και την περιοχή μας, ώστε να ορίσουμε
μέσα από μια στοχευμένη μελέτη την τουριστική ταυτότητα που θέλουμε να δώσουμε
στην πόλη μας και με αυτή να πορευτούμε.
Για να καταφέρουμε όμως να
αξιοποιήσουμε τα πλεονεκτήματα μας και
άρα να γίνουμε θελκτικοί σε κάθε κατηγορία επισκέπτη χρειάζονται ενέργειες που
θα προβλέπουν ακόμα και τα πιο «φαινομενικά» ασήμαντα.
Ερχόμενοι από Ιωάννινα, στην
Ιόνια Οδό οι πινακίδες για το Μεσολόγγι είναι ελάχιστες. Αφού ο επισκέπτης
καταφέρει να μπει στην πόλη, πάλι θα πηγαίνει ψάχνοντας, διότι ουσιαστική
σήμανση που να τον βοηθάει να προσανατολιστεί δεν υπάρχει.
Στο google maps, ο χάρτης της
πόλης θέλει επικαιροποίηση, δεν βγάζει σωστά τις οδούς και αν δεν ξέρει κάποιος
την πόλη δύσκολα θα κατορθώσει να πάει εκεί που θέλει.
Οι ιδιώτες σωστά έχουν βάλει στο
google maps τις επιχειρήσεις τους, η πόλη όμως έχει πραγματοποιήσει αλλαγή
ονοματοδοσίας σε οδούς (π.χ Ανατολικά Αλίπεδα) και έχει δημιουργήσει νέες
γειτονιές (Νέα Υδραγωγεία - Καλλονή) για
τις οποίες δεν έχει μεριμνήσει για την χαρτογράφησή τους.
Ένα ακόμα πρόβλημα που ανακύπτει
είναι η ονομασία της πόλης στα αγγλικά. Παίρνοντας πάλι ως παράδειγμα τη
μεγαλύτερη μηχανή αναζήτησης (google) το Μεσολόγγι αναγράφεται ως Mesolongi ενώ
το ορθό στα αγγλικά είναι Messolonghi και γιατί να μην εμφανιζόμαστε στο google
με ελληνικούς χαρακτήρες; Μεσολόγγι.
Συνεχίζοντας, οι χάρτες που
υπάρχουν σε διάφορα σημεία του Μεσολογγίου θέλουν και αυτοί επικαιροποίηση αφού
το Δημαρχείο έχει αλλάξει θέση και η Τουρλίδα δεν απεικονίζεται σε αυτούς.
Τα παραπάνω παραδείγματα μπορεί
να φαίνονται ασήμαντα αλλά είναι από τους παράγοντες που κάνουν την
επισκεψιμότητα βιώσιμη και τον επισκέπτη
ικανοποιημένο από την πόλη. Ελπίζουμε τα φορτηγά ανεφοδιασμού των Ιονίων Νήσων
-που θα έρθουν με την ακτοπλοϊκή σύνδεση- με την κατάλληλη σήμανση να
χρησιμοποιούν τις περιφερειακές οδούς και όχι τις τοπικές.
Επίσης φανταζόμαστε τους
επισκέπτες για το Αρχαιολογικό Μουσείο και το Μουσείο Άλατος να μπορούν εύκολα
και γρήγορα να προσεγγίσουν τα κτίρια χωρίς να μπλέκουν στην καθημερινή κίνηση
της Σπύρου Μουστακλή, αφού υπάρχουν δύο περιφερειακοί οδοί που μπορούν να
εξυπηρετήσουν τα λεωφορεία και την κίνηση των επισκεπτών. Όλα αυτά χρειάζονται σχεδιασμό και οργανωμένη μελέτη από πλευρά της
αυτοδιοίκησης.
Επομένως στο κομμάτι της
τουριστικής ανάπτυξης – αύξησης της επισκεψιμότητας της πόλης βλέπουμε δύο
πυλώνες:
Τον βραχυπρόθεσμο: που είναι τα απλά και καθημερινά που θα αλλάξουν την
προσβασιμότητα και την αμεσότητα των επισκεπτών στην πόλη κάνοντας τους,
πρεσβευτές για το Μεσολόγγι.
Τον μακροπρόθεσμο: που είναι οι διεκδικήσεις που αφορούν:
α) την Μαρίνα, το Λιμάνι (άρθρο
36 Ν.4582/2018) και χώρο για τα τροχόσπιτα ώστε να προσελκύσουμε ψυχαγωγικό
τουρισμό,
β) την αξιοποίηση των ιαματικών
λουτρών για ιατρικό τουρισμό (άρθρα 20, 22),
γ) την ενίσχυση του αθλητικού-προπονητικού τουρισμού
(άρθρα 6 έως 10) που ήδη έχει δείγματα γραφής με το κανόε-καγιάκ
δ) τον ιστορικό – θρησκευτικό
τουρισμό (άρθρα 13, 14,15),
ε) τον φυσιολατρικό ή τουρισμό
υπαίθρου και κάθε είδους διαδρομή και δραστηριότητα που μπορεί να αναπτύξει
κανείς στο Μεσολόγγι.
Το μέγεθος της πόλης είναι
ιδανικό για να φιλοξενήσει συναντήσεις παντός είδους, ενώ οι εγκαταστάσεις του
ΤΕΙ διαμορφώνουν ένα ιδανικό περιβάλλον εκπαίδευσης τόσο για προπτυχιακούς, όσο
και για μεταπτυχιακούς φοιτητές και μετέπειτα ερευνητές.
Τα άρθρα που αναφέρονται είναι με
βάση τον νόμο (Ν.4582/2018) στον οποίο ορίζονται ακριβώς οι προϋποθέσεις για το
κάθε είδος τουρισμού. Η συνεργασία της πόλης με τους συλλόγους της, τους φορείς
και την ιδιωτική πρωτοβουλία με σκοπό τον σχεδιασμό δραστηριοτήτων και για τις
365 μέρες μπορεί να αποφέρει τέσσερις εποχές γεμάτες με διαφορετικά είδη
επισκεψιμότητας.
Συμπερασματικά, η πόλη μας έχει όλες τις προδιαγραφές να αναπτυχθεί
τουριστικά, με σχέδιο και όχι σπασμωδικά, προς όφελος όλων μας!
Το Συμβούλιο κοινότητας επιβάλλεται να κινηθεί αποτελεσματικά και
στους δυο πυλώνες προτείνοντάς, μεριμνώντας και διατυπώνοντας προτάσεις για να
μπει το Μεσολόγγι στον τουριστικό χάρτη.»