Τετάρτη 8 Μαΐου 2013

"Επιχείρηση λάσπης" κατά των εκπαιδευτικών καταγγέλει ο πρόεδρος της Α΄ΕΛΜΕ


Γράφει ο Κώστας Κατσαρός
Εκπαιδευτικός
Πρόεδρος Α΄ΕΛΜΕ Αιτωλοακαρνανίας


Χριστός Ανέστη!

Τις τελευταίες μέρες το σύνολο σχεδόν των μεγάλων, όπως λέμε, μέσων μαζικής ενημέρωσης, έχει επιδοθεί σε μια άνευ προηγουμένου επιχείρηση λάσπης εναντίον των εκπαιδευτικών προσπαθώντας για μια ακόμη φορά να διαμορφώσει την κοινή γνώμη.

Αφορμή έχει σταθεί η συζήτηση για κινητοποιήσεις που αναπτύσσεται αυτές τις μέρες στον κλάδο μας και ο χρόνος εκδήλωσής τους.

Στη δημιουργία αυτού του κλίματος συμβάλλαμε κι εμείς οι ίδιοι, είτε με την αδράνειά μας είτε με τη συμπεριφορά μας…

Μας βαρύνει η αδυναμία προβολής και ανάδειξης των προβλημάτων που αντιμετωπίζουμε εμείς και τα παιδιά μας στα σχολεία. Μείναμε απαθείς και αφήσαμε να διαδίδονται απόψεις που δεν στηρίζονται σε πραγματικά δεδομένα και επιστημονικές έρευνες.




Σήμερα, μια σειρά μέτρων που έχουν ήδη εφαρμοστεί, όχι μόνο έχουν δυσχεράνει αφάνταστα τη θέση μας ως εργαζομένων αλλά έχει υποβαθμίσει και την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης.

Υλοποιήθηκε σειρά παρεμβάσεων που διαμόρφωσαν αυτό που λέμε «μνημονιακό» σχολείο. Ένα νέο σχολείο πολύ διαφορετικό από αυτό που υπήρχε πριν λίγα χρόνια. Ένα σχολείο που δεν έχει καμιά σχέση με αυτό που και εμείς ως μαθητές γνωρίσαμε.

Οι εκπαιδευτικοί αγωνίζονται πραγματικά με όλο και πιο λίγα εφόδια να παρέχουν γνώσεις στους μαθητές. Αν υπάρχουν ελάχιστες εξαιρέσεις, αυτές είναι για να επιβεβαιώνουν τον κανόνα.

Στο σημερινό σχολείο:
  • καταργήθηκαν βασικές υποστηρικτικές δομές όπως οι σχολικές βιβλιοθήκες
  • μειώνεται συνεχώς η χρηματοδότηση τόσο για λειτουργικές όσο και για επισκευαστικές ανάγκες
  • καταργήθηκε η ενισχυτική διδασκαλία
  • ο εργαστηριακός εξοπλισμός στην πλειοψηφία του δεν έχει να ανανεωθεί την τελευταία δεκαετία!
  • υπάρχουν ελλείψεις σε εκπαιδευτικούς (ακόμη και σήμερα!) και ως συνέπεια έχουν χαθεί πολλές ώρες διδασκαλίας ακόμη και στα λεγόμενα βασικά μαθήματα
  • υπάρχουν αυξημένες κτιριακές ανάγκες
  • προωθείται αύξηση των μαθητών ανά τμήμα. Πολλοί μαθητές σε μικρές αίθουσες. Προβλέπεται 1,5 τετραγωνικά μέτρα ανά μαθητή, όταν ακόμη και το όριο πυρασφάλειας είναι στα 2 τετραγωνικά μέτρα…
  • σχεδιάζονται νέες συγχωνεύσεις και καταργήσεις σχολικών μονάδων, πέρα από όσες προβλέπει το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο. Πολλά από τα παιδιά μας που δεν θα μπορούν να μετακινηθούν θα αναγκαστούν να διακόψουν το σχολείο…
  • σχεδιάζεται αναμόρφωση της δομής, το νέο Λύκειο (Γενικό και Τεχνολογικό)


Όλες οι βασικές τομές πραγματοποιούνται χωρίς ουσιαστικό διάλογο με τους εκπαιδευτικούς, πόσο μάλλον με τους γονείς και τους μαθητές. Ένα διάλογο που εμείς επιθυμούμε και μάλιστα θεωρούμε ως ικανή και αναγκαία συνθήκη για την αναβάθμιση της παρεχόμενης εκπαίδευσης και γι αυτό οργανώσαμε στην περιοχή μας συναντήσεις με συλλόγους γονέων και είμαστε σε διαρκή επικοινωνία.

Ακόμη όμως και με τα πολλά αυτά εμπόδια, ο εκπαιδευτικός σήμερα καλείται και πρέπει να κάνει σωστά τη δουλειά του. Είναι προφανές ότι το ελληνικό Γυμνάσιο και Λύκειο λειτουργεί κυρίως χάρις στο φιλότιμο του Έλληνα εκπαιδευτικού…

Ως εργαζόμενοι, όπως όλοι οι δημόσιοι και ιδιωτικοί υπάλληλοι, δεχόμαστε τα τελευταία χρόνια συνεχή χτυπήματα.

Σας είπαν ότι προγραμματίζουμε κινητοποιήσεις γιατί μας αυξάνουν κατά 2 ώρες το ωράριο διδασκαλίας μας.

Δεν αναφέρουν φυσικά μια σειρά από παρενέργειες που θα έχει αυτή η αύξηση, σε συνδυασμό και με άλλα μέτρα, όχι μόνο στους εκπαιδευτικούς.

Δεν σας είπαν ότι δημιουργείται σοβαρό πρόβλημα σε συγκεκριμένες ειδικότητες - κυρίως στα ξενόγλωσσα μαθήματα, στην Πληροφορική και στη Φυσική Αγωγή. Σε συνδυασμό με τις υποχρεωτικές μεταθέσεις σε όλη την επικράτεια (!!!) που προβλέπονται για πρώτη φορά βάση Προεδρικού διατάγματος, αν κάποιος εκπαιδευτικός δεν συμπληρώνει ωράριο, μετακινείται πλέον υποχρεωτικά όπου υπάρχει ανάγκη!

Δεν σας είπαν ότι για τον εκπαιδευτικό σχεδιασμό στις Ευρωπαϊκές χώρες λαμβάνεται υπόψη επίσημη μελέτη της UNESCO που υπογραμμίζει ότι 1 ώρα διδασκαλίας ισοδυναμεί με 4 ώρες δουλειάς γραφείου και απαιτεί τουλάχιστον άλλη μια ώρα διδακτικής προετοιμασίας…

Δεν σας είπαν ότι η αύξηση του ωραρίου διδασκαλίας οδηγεί στην ανεργία χιλιάδες νέους που περίμεναν να διοριστούν, έστω και με τη μνημονιακή αναλογία του 1 προς 10.

Στην περιοχή της Αιτωλοακαρνανίας οι 2 ώρες αύξησης του ωραρίου αντιστοιχεί σε περίπου 3000 ώρες. Αυτό σημαίνει ότι 150 νέοι επιστήμονες δεν θα διοριστούν ποτέ ως καθηγητές στα σχολεία της περιοχής μας!

Σας είπαν χωρίς φυσικά να το τεκμηριώσουν ότι οι Έλληνες εκπαιδευτικοί διδάσκουν λιγότερες ώρες από τους ευρωπαίους…

Δεν σας είπαν όμως ότι επίσημες και δημοσιευμένες μελέτες αναφέρουν ότι το διδακτικό μας ωράριο ταυτίζεται με το μέσο ευρωπαϊκό όρο…

Δεν σας είπαν ότι στις περισσότερες αναπτυγμένες ευρωπαϊκές χώρες οι εκπαιδευτικοί διδάσκουν σαφώς λιγότερες ώρες από εμάς, ενώ σε όλες αμείβονται με πολλαπλάσια αμοιβή και υποστηρίζονται από διοικητικό προσωπικό σε κάθε σχολική μονάδα, εικονική πραγματικότητα για τα ελληνικά δεδομένα!

Σας έχουν πει ότι πληρωνόμαστε καλά…

Η αλήθεια είναι ότι είμαστε οι πλέον χαμηλόμισθοι Δημόσιοι Υπάλληλοι.

Δεν σας είπαν ότι είμαστε οι πρώτοι εργαζόμενοι που εντάχθηκαν στο Ενιαίο Μισθολόγιο και είδαμε τους μισθούς μας να μειώνονται ακόμη και 45% σε σχέση με τους προ μνημονίου. Και είναι τόσο δίκαιο αυτό το μισθολόγιο που ακόμη και η Κυβέρνηση πάγωσε ή προσάρμοσε την εφαρμογή του σε άλλες ομάδες εργαζομένων…

Εκπαιδευτικός πανεπιστημιακής εκπαίδευσης με 10 χρόνια πραγματικής υπηρεσίας αμείβεται σήμερα με μισθό των 900 Ευρώ και αισθάνεται και …άσχημα αφού γύρω μας υπάρχουν πολλοί άνεργοι…

Οι αποδοχές του νεοδιόριστου μόλις και μετά βίας του εξασφαλίζουν τα απαραίτητα προς το ζειν. Ούτε σκέψη για δημιουργία οικογένειας ή μακροχρόνιο σχεδιασμό…

Δεν σας μίλησαν επίσης για την κατάργηση του τεκμηρίου της αθωότητας που επιβάλλεται σε όλο το δημόσιο τομέα άρα και στους εκπαιδευτικούς με βάση το νέο πειθαρχικό δίκαιο.

Είναι σαφές ότι δεν επιθυμούμε την ατιμωρησία. Ίσα – ίσα επιθυμούμε την επιτάχυνση των διαδικασιών απόδοσης δικαιοσύνης.

Όμως με βάση το ισχύον πειθαρχικό δίκαιο, ο κάθε δημόσιος λειτουργός είναι εκτεθειμένος σε οιονδήποτε επιθυμεί την οικονομική και κοινωνική του εξόντωση. Και από την άλλη, ένα απλό παράπτωμα εκτός υπηρεσίας, αντιμετωπίζεται με τον ίδιο τρόπο με σοβαρό πειθαρχικό παράπτωμα εντός της υπηρεσίας.

Σας είπαν ότι οι εκπαιδευτικοί δεν επιθυμούν την αξιολόγηση που έχει γίνει νόμος για όλο το δημόσιο.

Σας έκρυψαν όμως ότι οι εκπαιδευτικοί ήταν πάντα υπέρ της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου. Για το λόγο αυτό άλλωστε συμμετείχαμε και στο διάλογο με το Υπουργείο Παιδείας, πιστεύοντας πως θα ήταν ουσιαστικός και όχι προσχηματικός...

Δεν σας είπαν ότι σε όλα τα συνέδριά μας ως ΟΛΜΕ έχουμε ταχθεί υπέρ της αξιολόγησης που έχει στόχο την αναβάθμιση της παρεχόμενης εκπαίδευσης.

Σας κρύβουν ότι σήμερα μας επιβάλλεται μια τιμωρητική αξιολόγηση που στοχοποιεί τον εκπαιδευτικό ως κύριο υπεύθυνο για τις όποιες ελλείψεις ή παραλείψεις στο χώρο, που δεν προβλέπει επιμόρφωση αλλά τιμωρία για όσους δεν πιάσουν τους ποσοτικούς – κυρίως – στόχους.

Δεν σας είπαν ότι εμείς επιζητούμε την επιμόρφωση αλλά για να την έχουμε πρέπει πλέον να …το πληρώσουμε ακριβά. Από τη μια τα εξ αποστάσεως μεταπτυχιακά πανεπιστημιακά προγράμματα είναι με αμοιβή αλλά και από την άλλη έχουν καταργηθεί οι εκπαιδευτικές άδειες!

Δεν σας έχουν παρουσιάσει βέβαια και άλλα μικρά ή μεγάλα εμπόδια που συναντούμε καθημερινά στο σχολείο και οφείλονται σε θέματα που καλείται να λύσει η τοπική αυτοδιοίκηση, με ή χωρίς τους ανάλογους πόρους...

Παρόλα αυτά εμείς συνεχίζουμε να προσφέρουμε ακόμη και εθελοντικά τις υπηρεσίες μας προς τους μαθητές.

Προσφέρουμε χωρίς αμοιβή πολιτιστικές και οικολογικές ανάσες υλοποιώντας προγράμματα εκτός ωραρίου που παρακολουθούν οι μαθητές μας σε Γυμνάσια και Λύκεια. Η συμμετοχή σε αυτές τις δράσεις μένει ανεξίτηλα χαραγμένη στη μνήμη των παιδιών.

Προσφέρουμε χωρίς αμοιβή μαθήματα ξένων γλωσσών σε πολλά σχολεία της περιοχής μας. Πολλοί μαθητές μας έχουν συμμετάσχει επιτυχώς σε εξετάσεις πιστοποίησης γλωσσομάθειας χάρις σε κάποιους συγκεκριμένους εκπαιδευτικούς μας που εργάζονται χωρίς αμοιβή, πληρώνοντας μέχρι και οδοιπορικά έξοδα προς το σχολείο που υπηρετούν.

Φέτος οργανώσαμε τα «μαθήματα αλληλεγγύης» στον Αστακό, στο Μεσολόγγι, στο Ευηνοχώρι και στη Ναύπακτο ώστε να μπορέσουν μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες ή οικονομικά προβλήματα να έχουν ενισχυτική απογευματινή διδασκαλία. Καλύψαμε τα βασικά μαθήματα του Γυμνασίου και πολλά του Λυκείου και ανακουφίσαμε οικογένειες που έχουν πληγεί από την οικονομική κρίση.

Είμαι σίγουρος ότι πολλά από τα παραπάνω τα γνωρίζετε κι εσείς καλά, έχοντας πληροφόρηση και από τα παιδιά σας, τους μαθητές μας.

Όλοι όσοι ενδιαφερόμαστε για την Παιδεία ανησυχούμε, τουλάχιστον, για το που οδηγείται το Δημόσιο σχολείο. Σήμερα η κατάσταση έχει φτάσει «στο απροχώρητο». Πρέπει να αλλάξουν πολλά πράγματα και σε αυτή την προσπάθεια οφείλουμε να είμαστε όλοι μαζί: μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικοί.

Γνωρίζω ότι στη σκέψη των γονιών και των μαθητών αυτή τη στιγμή είναι οι εξετάσεις και το ενδεχόμενο κινητοποιήσεων κατά τη διάρκειά τους.

Η απεργία ποτέ δεν ήταν, δεν είναι και δεν θα είναι πρώτη επιλογή για κανέναν από εμάς. Πιστεύουμε ότι η λύση μπορεί να βρεθεί με ειλικρινή διάλογο και φυσικά ευχόμαστε την ερχόμενη Τετάρτη στη συνάντηση της ΟΛΜΕ με τον Υπουργό Παιδείας να υπάρχει αποτέλεσμα.

Δεν είμαστε όμως επαναστάτες χωρίς αιτία.

Παλεύουμε και διεκδικούμε το δίκιο μας ως εργαζόμενοι αλλά από την άλλη ως λειτουργοί της Δημόσιας Παιδείας στόχος μας είναι ένα καλύτερο σχολείο. Και σε αυτό τον άνισο αγώνα θέλουμε να έχουμε τη συμπαράστασή σας.



Χριστός Ανέστη και Χρόνια Πολλά σε όλους!