Παρασκευή 14 Μαρτίου 2008

Φάκελος: "Σχολικά Κυλικεία"

Του Σοφοκλή Πολυχρονιάδη
Προέδρου Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων 1ου Λυκείου Μεσολογγίου

Μέχρι λίγες μέρες πριν που μια απόφαση του Συμβουλίου Επικρατείας το ξανάφερε προς συζήτηση, οι τιμές όλων των κυλικείων Δημόσιων Οργανισμών (Νοσοκομείων, Αρχαιολογικών χώρων, Πανεπιστημίων,) αλλά και άλλων όπως αυτές των πλοίων, αεροδρομίων βρισκόταν σε καθεστώς διατίμησης.
Προϋπόθεση και κριτήριο γi’ αυτό σύμφωνα με τα άρθρα 1 και 2 του αγοραν. κώδικα είναι:
α) Η διασφάλιση των συμφερόντων του καταναλωτικού κοινού
β) Η εκμετάλλευση της θέσης λειτουργίας των επιχειρήσεων σε χώρους όπου εξ αντικειμένου είναι ανέφικτο να λειτουργήσει ο υγιής ανταγωνισμός.
ΣΕ ΟΛΑ ΤΑ ΚΥΛΙΚΕΙΑ ΠΟΥ ΠΛΗΡΟΥΝ ΤΑ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΚΡΙΤΗΡΙΑ;
Σύμφωνα με το άρθρο 1 της ισχύουσας αγοραν. διάταξης ΑΔ.14/1989 (ΦΕΚ Β343)
τα είδη των κυλικείων των δημόσιων σχολείων (Μέσης Εκπαίδευσης) ΔΕΝ εντάσσονται στην κατηγορία των διατιμημένων ελεγχόμενου κέρδους ειδών και επομένως οι τιμές καθορίζονται ελεύθερα.
Κυλικεία που έχουν σαν πελάτες καταναλωτές μια ιδιαίτερα ευαίσθητη ομάδα όπως είναι οι μαθητές.
Κυλικεία που όχι μόνον είναι μοναδικά σημεία πώλησης σε περιορισμένο χώρο (σχολείο) αλλά πολλές φορές οι πόρτες του σχολείου κλείνουν μετά το χτύπημα του κουδουνιού.
Και όμως οι διατάξεις που αναφέρονται στους διαγωνισμούς ανάθεσης των κυλικείων ενώ είναι πολύ αναλυτικές σε άλλα ζητήματα όπως τι είδη επιτρέπονται να πωλούνται και τι όχι για το θέμα των τιμών δεν αναφέρουν ΤΙΠΟΤΑ!
Είναι κενό του νόμου;
Είναι έμμεση χρηματοδότηση μέσω των μαθητών των σχολικών μονάδων;
Σε οποιαδήποτε περίπτωση είναι ηθικά απαράδεκτο και θα έπρεπε να επιλυθεί άμεσα. Όμως είτε επειδή η Ελληνική γραφειοκρατία είναι πολύ ισχυρή είτε για άλλους λόγους οι Υπηρεσίες των αρμόδιων Υπουργείων (Παιδείας και Ανάπτυξης) πετούν το μπαλάκι η μια στην άλλη εδώ και ένα χρόνο και η μόνη ελπίδα πια είναι οι πολιτικές ηγεσίες και η διάθεση τους να ασχοληθούν με το θέμα.
Ας παρακολουθήσουμε όμως το χρονικό της υπόθεσης. Έχει ενδιαφέρον γιατί διαγράφεται ανάγλυφα το πως αντιδρά η διοίκηση όταν της επισημαίνονται οι παραλείψεις της.
Οκτώβρης 2006. Αφορμή η κατάληψη του σχολείου από τους μαθητές του 1ου Γυμνασίου Μεσολογγίου. Ένα από τα προβλήματα που προβάλλουν είναι οι τιμές του κυλικείου. Ο Γυμνασιάρχης μας πληροφορεί για την αδυναμία του να παρέμβει.
Επικοινωνούμε τηλεφωνικά με το Υπουργείο Ανάπτυξης (Διεύθυνση Τιμών).Δηλώνουν αδυναμία παρέμβασης γιατί δεν είναι αρμόδιοι για τα σχολικά κυλικεία αλλά μόνον για τα φοιτητικά όπου ναι υπάρχει διατίμηση. Ποιος είναι αρμόδιος για τα σχολικά; Δεν γνωρίζουν. Γιατί οι φοιτητές ψωνίζουν φτηνά ενώ οι μαθητές όχι; Δεν γνωρίζουν.
Νοέμβριος 2006.Απευθυνόμαστε στον Συνήγορο του Καταναλωτή (αρ.πρωτ: 1581/8-11-2006) θεωρώντας ότι οι μαθητές είναι καταναλωτές που τα συμφέροντα τους θα πρέπει να προστατεύονται.
Μάρτιος 2007. Ο Συνήγορος του Καταναλωτή απαντά στην αναφορά (αρ. πρωτ:783/01-03-2007) δεχόμενος ότι υπάρχει βάσιμος λόγος για την κατάταξη των ειδών που πωλούνται από τα σχολικά κυλικεία σε αγορανομική κατηγορία αφού λειτουργούν μονοπωλιακά. Διαβιβάζει δε σύγχρονα την αναφορά ( αρ. πρωτ:748/26-02-2007) τόσο στο Υπουργείο Ανάπτυξης όσο και στο Υπουργείο Παιδείας και την Επιτροπή Ανταγωνισμού ζητώντας να ενδιαφερθούν για το θέμα και να προβούν στις απαραίτητες ενέργειες για την επίλυση του.
Μάρτιος 2007.Υπουργείο Ανάπτυξης (Γενική Διεύθυνση Εσωτερικού Εμπορίου) απαντά στον Συνήγορο του Καταναλωτή (αρ. πρωτ: Α4-380/30-03-2007) λέγοντας ότι τέτοιου είδους καταγγελίες τίθενται υπ’ όψη της πολιτικής ηγεσίας προκειμένου εφόσον κριθεί σκόπιμο να γίνουν οι απαραίτητες ενέργειες.
Απρίλης 2007.Το Υπουργείο Παιδείας (Διεύθυνση Διοικητικών Υποθέσεων) υποστηρίζει ότι αρμόδιο να απαντήσει στο αίτημα μας είναι το Υπουργείο Ανάπτυξης!! Αν ...... γίνει αλλαγή της νομοθεσίας θα ληφθούν υπόψη οι παρατηρήσεις μας.(Αρ.πρωτ:35952/Δ4/16-04-2007).
Ιανουάριος 2008. Ενημερώνουμε τις πολιτικές ηγεσίες των Υπουργείων Παιδείας και Ανάπτυξης ζητώντας το ενδιαφέρον τους.
Φεβρουάριος 2008. Τηλεφωνούν από το γραφείο του Υπουργού Παιδείας (τμήμα για θέματα συλλόγων Γονέων) και παίρνουμε την υπόσχεση ότι θα ενημερώσουν τον Υπουργό.
Επιτέλους κάποιος πρέπει να δώσει μια απάντηση.
Επιτέλους κάποιος πρέπει να αναλάβει την ευθύνη να δώσει λύση.
Το σίριαλ πρέπει να τελειώσει.
Μέχρι τότε εμείς δεν θα εγκαταλείψουμε την προσπάθεια.

Υ.Γ. Όλα τα σχετικά έγγραφα στην διάθεση των ενδιαφερομένων.