Ο καθηγητής βυζαντινής μουσικής, Γ. Δακαλάκης προλογίζει την έκθεση φωτογραφίας. Αριστερά του ο κ. Σπ. Μαρκογιάννης και δεξιά του οι κ.κ. Βασίλης Βαρσακέλης και Στέλιος Φιλίππου |
Τα εγκαίνια της έκθεσης φωτογραφίας με θέμα « Ο ΑΕΝΑΟΣ ΚΥΚΛΟΣ ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ» έγιναν χθες το βράδυ (Κυριακή 31-10-2010) στο Κέντρο Λόγου και Τέχνης ΔΙΕΞΟΔΟΣ στο Μεσολόγγι. Εκθέτες είναι τρεις ερασιτέχνες φωτογράφοι οι δύο από τη Θεσσαλονίκη οι κ.κ. Βασίλης Βαρσακέλης και Στέλιος Φιλίππου και ο κ. Σπύρος Μαρκογιάννης από το Μεσολόγγι. Τα έργα τους ήταν παρμένα από παλαιά επαγγέλματα που σχεδόν έχουν χαθεί.
Την εκδήλωση παρουσίασε ο καθηγητής της Βυζαντινής Μουσικής και Α/ψάλτης κ. Γιάννης Δακαλάκης που αναφέρθηκε στην φωτογραφία ως τέχνη πλέον αφού διδάσκεται στις Σχολές Καλών Τεχνών σε πολλά Πανεπιστήμια του Εξωτερικού.
Εκ μέρους των εκθετών ευχαρίστησε τη ΔΙΕΞΟΔΟ που φιλοξένησε τα έργα και τους παρευρισκόμενους, ο κ. Σπύρος Μαρκογιάννης.
Παραβρέθηκαν πολλοί φίλοι της τέχνης της φωτογραφίας που θαύμασαν τα έργα των ερασιτεχνών φωτογράφων.
Αξίζει να σημειωθεί ότι πριν την έναρξη της εκδήλωσης, οι παραβρισκόμενοι ξεναγήθηκαν στο ισόγειο της ΔΙΕΞΟΔΟΥ, από τον ιδρυτή της κ. Νίκο Κορδόση, όπου λειτουργεί μόνιμη έκθεση που πρόσφατα ανακαινίστηκε και περιλαμβάνει αποκτήματα είτε από δωρεές είτε από αγορές και που συνδέονται με την τοπική ιστορία του Μεσολογγίου.
Η έκθεση θα λειτουργεί καθημερινά (εκτός Δευτέρας και Τρίτης) και θα διαρκέσει έως την Κυριακή 13 Νοεμβρίου με ώρες λειτουργίας από τις 10.30 το πρωί έως τη 1 το μεσημέρι και από τις 6 το απόγευμα έως τις 8.30 το βράδυ.
Ακολουθεί η ομιλία του κ. Γιάννη Δακαλάκη:
"Οι εκλογές βαδίζουν το δρόμο τους και η ΔΙΕΞΟΔΟΣ το δικό της, ανοίγοντας διάπλατα την πόρτα της στα πολιτιστικά και μορφωτικά δρώμενα, προσφέροντας πραγματική διέξοδο στα σημερινά του κόσμου αδιέξοδα μολονότι είναι = φαινομενικά = περιορισμένης κλίμακας, που όμως έχει τεράστια απήχηση στον ευρύτερο γεωγραφικά χώρο.
Κυρίες και κύριοι
Με τον όρο φωτογραφία αναφερόμαστε γενικά στη διαδικασία δημιουργίας οπτικών εικόνων μέσω της καταγραφής και αποτύπωσης του φωτός, με χρήση κατάλληλων συσκευών (φωτογραφικές μηχανές). Ετυμολογικά, η λέξη φωτογραφία είναι σύνθετη και προέρχεται από τις ελληνικές λέξεις -φως και –γραφή
Η φωτογραφία, πέρα από την τεχνική της διάσταση, αναγνωρίζεται ως ένα από τα ευρύτερα διαδεδομένα μέσα επικοινωνίας του 20ου αιώνα καθώς και ως μία μορφή τέχνης που έχει συγγένεια με τη ζωγραφική.
Όμως πολλοί ίσως διερωτώνται αν πράγματι η φωτογραφία είναι τέχνη και άρα έχει εκθεσιακή – Μουσειακή αξία, ή είναι απλώς ένα προϊόν μηχανικής αναπαραγωγής που η αξία της περιορίζεται στην αποτύπωση γεγονότων της στιγμής.
Το ερώτημα αυτό αν ίσως ετίθετο στα μέσα του 16ου και εντεύθεν μ.Χ. αιώνα, θα μπορούσε να έχει την απάντηση « ΝΑΙ είναι μηχανική αναπαραγωγή....»
{{ Εδώ επιτρέψτε μου να κάνω μια παρένθεση και να αναφέρω ότι το έτος 1826 όταν το Μεσολόγγι χάριζε την Ελευθερία στην Ελλάδα με την ηρωική Έξοδό του, στην Ευρώπη ο Γάλλος ερευνητής Νικηφόρος Νιέπς κατάφερε να αποτυπώσει απευθείας σε θετικό την πρώτη φωτογραφία της ιστορίας με θέμα τις στέγες των παραθύρων ενός Γαλλικού χωριού. Το αποτύπωμα αυτό προερχόμενο από υλικό παράγωγο του πετρελαίου εκτέθηκε στον ήλιο επί 8 ώρες προκειμένου να στεγνώσει}}
Επανέρχομαι λοιπόν και πάλι στο προηγούμενο ερώτημα που ανήκει πλέον στο παρελθόν και αναφέρω ότι στην εποχή μας, η ένταξη της φωτογραφίας στην Τέχνη είναι αναμφισβήτητη. Οι φωτογραφικές συλλογές είναι λειτουργικό έκθεμα σε πολλά σημαντικά μουσεία παγκοσμίως. Η ιστορία και η τέχνη της φωτογραφίας διδάσκεται πλέον στα Τμήματα Ιστορίας και Θεωρίας στις Σχολές Καλών Τεχνών των μεγάλων Πανεπιστημίων. Συγχρόνως πάρα πολλές αίθουσες Τέχνης και ιδιωτικές συλλογές επικεντρώνονται στη φωτογραφία.
Η φωτογραφία ως έκφραση Τέχνης αρχίζει ουσιαστικά από το 1920 όταν οι καλλιτέχνες της φωτογραφίας την προσεγγίζουν συνειδητά ως Τέχνη.
Η πρώτη φωτογραφική έκθεση γίνεται το έτος 1929 στη Στουτγάρδη και φέρνει σε διάλογο και ανταλλαγή απόψεων τους Ευρωπαίους και Αμερικανούς καλλιτέχνες της φωτογραφικής τέχνης.
Στον 21ο αιώνα υπάρχει έντονο ενδιαφέρον για την τέχνη της φωτογραφίας και γίνονται παντού μεγάλες συναντήσεις – διαλέξεις με συζητητές – ομιλητές και συγχρόνως αναλυτές, μεγάλους φωτογράφους. Τα αποτελέσματα αυτών των συναντήσεων είναι πολλαπλά χρήσιμα για την Τέχνη της Φωτογραφίας.
Πρώτον ότι, η αντίληψη πως η φωτογραφία είναι καλλιτεχνική έκφραση αυτόνομη και ανεξάρτητη από τη ζωγραφική, έχει ανατραπεί τελείως και.......
Δεύτερον ο φωτογράφος έχει αναχθεί σε εικαστικό καλλιτέχνη χρησιμοποιώντας υλικά και τεχνικές, όπου ο παραδοσιακός καμβάς αντικαθίσταται από μια φωτογραφική βάση, ένα « υπόβαθρο» και τα υλικά του είναι μια φωτογραφική μηχανή. Με αυτά τα υλικά, κινούμενος με αίσθηση του χώρου, του τόπου και της ψυχικής καλλιτεχνικής ευαισθησίας, αποτυπώνει συγκλονιστικές στιγμές, που βλέποντάς τες ο παρατηρητής ή επισκέπτης του εκθεσιακού χώρου, μένει έκθαμβος μπροστά στο καλλιτεχνικό δημιούργημα, της τεχνικής δηλαδή των υλικών αλλά και του ανθρώπου. {{ Πόσες και πόσες στιγμές πραγματικών γεγονότων δεν έχει απαθανατίσει ο φακός, που προκαλούν σοκ, δέος, θαυμασμό κ.λ.π. κάτι που δεν μπορεί να αποτυπώσει εκείνη τη στιγμή η παλέτα της ζωγραφικής}}.
Τέχνη λοιπόν η φωτογραφία και σ’ αυτή την τέχνη το μικρό τότε Μεσολόγγι και το μεγάλο σήμερα πρωτοστατεί και πρωτοπορεί με μια πλούσια παράδοση καλλιτεχνών φωτογράφων. Ποιος δεν θυμάται τους γυρολόγους φωτογράφους με καταγωγή από την ορεινή Ναυπακτία ( αρχές του 20ου αιώνα) τους μετέπειτα φωτογράφους με το ξύλινο κουτί, τον τρίποδα και το μαύρο κάλυμμα, στημένα στο Κήπο των Ηρώων ή και στα παλαιά καταστήματα τότε που όλη η εργασία γινόταν μέσα στο ξύλινο κουτί με το χέρι. Τεχνίτες αυτοί, Τέχνη και η Φωτογραφία.
Σήμερα η τέχνη αυτή συνεχίζεται πολλαπλώς στην πόλη μας από το Καλλιτεχνικό Εργαστήρι Μεσολογγίου όπου ανάμεσα στα τμήματα διδασκαλίας υπάρχει και η Φωτογραφία. Συγχρόνως λειτουργεί Λέσχη Φωτογραφίας με εκλεκτά μέλη, με πρωτοπόρο και δημιουργό τον κ. Βασίλη Αρτίκο με εκθέσεις στο Μεσολόγγι και την Αθήνα αλλά και στην πόλη ΑΡΛ της Γαλλίας σε Διεθνές Φεστιβάλ Φωτογραφίας, έχουμε επίσης τμήμα φωτογραφίας στη ΝΕΛΕ στην οποία διδάσκει ο επαγγελματίας φωτογράφος κ. Αντώνης Μαρούδας.
Αυτής λοιπόν της τέχνης σήμερα ανοίγει διάπλατα της πόρτες της η ΔΙΕΞΟΔΟΣ φιλοξενώντας τρεις καλλιτέχνες της φωτογραφίας σε μια παρουσίαση της δουλειάς τους με το τίτλο « Ο ΑΕΝΑΟΣ ΚΥΚΛΟΣ ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ».
Αλήθεια!! ποιος από εμάς τους μεγαλύτερους δεν θυμάται τον τσαγκάρη της γειτονιάς, τον μπαλωματή, τον ακονιστή των μαχαιριών, το γανωτή, τον παλιατζή, τον πεταλωτή των αλόγων και τον έμπορο με την τρομπέτα σπρώχνοντας το κάρο ή χρησιμοποιώντας το άλογο πουλώντας πραμάτια για την προίκα της κόρης, αλλά και τόσους άλλους μαστόρους, τεχνίτες και εμπόρους του δρόμου;
Η σημερινή λοιπόν έκθεση θέλει να μας θυμίσει κάτι απ’ τα περασμένα, κάποιους τεχνίτες και κάποιες τέχνες που χάθηκαν αφού η επιστήμη και η τεχνολογία μας έκανε εύκολη τη ζωή, αλλά μας στέρησε τη χαρά της επικοινωνίας και της αμεσότητας με το προϊόν και τον άνθρωπο. Κάποιες βέβαια απ’ αυτές ζουν ακόμη, λίγο παραγκωνισμένες προσπαθώντας να ανταπεξέλθουν στις σημερινές απαιτήσεις.
Κοντά μας τρεις καλλιτέχνες της φωτογραφίας, δυο Θεσσαλονικείς κι’ένας Μεσολογγίτης. Και οι τρεις τους ανήσυχα πνεύματα με καλλιτεχνικές ευαισθησίες στην τέχνη της φωτογραφίας.
Ο κ. ΒΑΣΙΛΗΣ ΒΑΡΣΑΚΕΛΗΣ Θεσσαλονικιός την καταγωγή, πτυχιούχος Ηλεκτρονικός ξεκίνησε μικρός ακόμη «να γράφει το φως» με μια φωτογραφική μηχανή ΚΟΝΤΑΚ και να αποτυπώνει ό,τι τον μάγευε στη φύση και τον άνθρωπο. Αργότερα η νέα τεχνική της μηχανής τον ωθεί σε σχολαστικότερη προσέγγιση των θεμάτων που αποτύπωνε πλέον καλλιτεχνικά και με ιδιαίτερη ευαισθησία.
Ο κ. ΣΤΕΛΙΟΣ ΦΙΛΙΠΠΟΥ Θεσσαλονικιός και αυτός, με σπουδές στην Ηλεκτρονική, Γραφιστική και Διαφήμιση. Έχει παρακολουθήσει σεμινάρια σκηνοθεσίας και κινηματογράφου στη ΧΑΝΘ, αλλά και φωτογραφίας στο Φωτογραφικό Κέντρο Θεσσαλονίκης και έχει λάβει μέρος σε εκθέσεις και διαγωνισμούς στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Είναι ιδρυτικό μέλος της φωτογραφικής ομάδας f14 – ΚΟΙΝΟΝ ΦΩΤΟΓΡΑΦΩΝ.
Άφησα τελευταίον τον συμπατριώτη μας Μεσολογγίτη τον κ. ΣΠΥΡΟ ΜΑΡΚΟΓΙΑΝΝΗ παιδικό μου φίλο, συγγενή μου και συμμαθητή μου στα Γυμνασιακά μας χρόνια στην Παλαμαϊκή Σχολή.
Έφυγε για σπουδές στη συμπρωτεύουσα όπου τελείωσε τη Γεωπονική Σχολή αλλά τον κράτησε η Θεσσαλονίκη. Σπούδασε Γεωπόνος στο Αριστοτέλειο Π.Θ. Η Φωτογραφία είναι παιδική του ασχολία και διαθέτει πλούσια συλλογή φωτογραφιών σε slids και σε ψηφιακή μορφή. Έχει αποτυπώσει εικόνες παλιάς εποχής και σημερινών χρόνων. Έχει παρακολουθήσει μαθήματα και σεμινάρια φωτογραφίας και έχει λάβει μέρος σε ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Είναι και αυτός μέλος της φωτογραφικής ομάδος F14 KOINON ΦΩΤΟΓΡΑΦΩΝ."