Πέμπτη, 8 Μαΐου 2014

Μια ρηξικέλευθη πρόταση για τα Ιαματικά Λουτρά στο Μεσολόγγι

Γράφει ο Θεόδωρος Μυλώνας
Πολιτικός Μηχανικός

Τελευταία γίνεται μια προσπάθεια ανάδειξης και αξιοποίησης των ιαματικών λουτρών. Μάλιστα δόθηκε και ο τίτλος ΙΑΜΑΤΙΚΑ ΛΟΥΤΡΑ ΑΓΙΑΣ ΤΡΙΑΔΑΣ. Πρόκειται για την εγκατάσταση επιχείρησης εκμετάλλευσης των βουρκόλουτρων  στο μέσον της Κλείσοβας στο δρόμο προς το ιστορικό νησάκι της Αγίας Τριάδας. Με όλο το σεβασμό προς το θεσμό της Δημοτικής αρχής που πήρε την απόφαση αυτή, έχω σοβαρές επιφυλάξεις και αντιρρήσεις,    όχι ως προς τα λουτρά αλλά ως προς τη θέση και πολύ περισσότερο ως προς τη ονομασία..  Προσβολή  προς την ιστορία να λέγεται και το χειρότερο να γράφεται και να διαφημίζεται ότι υπάρχουν και λειτουργούν στη πόλη μας «τα ιαματικά λουτρά Αγίας Τριάδας».
Είναι γνωστό τι έγινε στις 25 Μαρτίου του 1826 στο απρόσβλητο νησάκι της Αγίας Τριάδος από δύο στρατηλάτες : τον Κιουταχή που τραυματίστηκε και αποχώρησε και στη δεύτερη επίθεση από τον Χουσείν γαμπρό του Ιμπραήμ που σκοτώθηκε.
Ο χώρος γύρω από τη περιοχή αυτή έχει  άλλη θέση στην ιστορία και άρα διαφορετική αντιμετώπιση και διαφήμιση από ότι με τα ιαματικά λουτρά. Είναι λάθος να γίνονται τα λασπόλουτρα στη θέση αυτή επειδή έτσι επικράτησε.  Απαράδεκτο για πολλούς, εκτός από τους παραπάνω και άλλους  λόγους.  Στη θέση αυτή δεν υπάρχει και δεν είναι δυνατή διαμόρφωση χώρου για στάθμευση αυτοκινήτων. Η στάση των λεωφορείων στη διασταύρωση με το δρόμο προς την Αγία Τριάδα και η κίνηση προς την Τουρλίδα τις ημέρες των λουτρών δημιουργούν πολλούς κινδύνους. Δεν είναι δυνατή η σύνδεση με τον υπάρχοντα βιολογικό καθαρισμό. Συνάμα η εικόνα των όποιων εγκαταστάσεων και των λουομένων στη θέση αυτή δεν αποτελεί και το καλύτερο θέαμα για τον επισκέπτη στο ωραιότερο κομμάτι της πόλης, το δρόμο προς τη Τουρλίδα. 




Αντί του χώρου αυτού υπάρχει ο τεράστιος χώρος όπως σήμερα έχει διαμορφωθεί με την επέκταση του  σχεδίου στα ανατολικά αλίπεδα. Συγκεκριμένα ο χώρος  Ν.Α. της παραπάνω  περιοχής στη θέση «Μπάνια»   όπου παλιότερα λειτουργούσαν οργανωμένα λασπόλουτρα. 
Τα στοιχεία που πρέπει να ληφθούν σοβαρά υπόψη για την εγκατάσταση των ιαματικών λουτρών στη θέση αυτή βόρεια της Κλείσοβας και Ν.Α. των ανατολικών αλιπέδων είναι : 
1)Μπορεί εύκολα στη νότια περιοχή των εγκαταστάσεων της ΜΟΤΙΒΟ να  διαμορφωθεί μεγάλη έκταση  για ξενοδοχειακά καταλύματα και στάθμευση αυτοκινήτων.
2) Είναι εύκολη και δυνατή η σύνδεση με το δίκτυο του βιολογικού καθαρισμού, που λειτουργεί σε πολύ κοντινή θέση.
3)Η ευρύτερη ακάλυπτη  και ανεκμετάλλευτη έκταση είναι τεράστια
 και μπορεί με κατάλληλο χωροταξικό σχεδιασμό του Δήμου και ειδικότερα της πόλης να γίνει ανάπλαση της περιοχής με απομάκρυνση των Ρομά  και κατασκευή κατάλληλων υποδομών. Η θέση αυτή είναι η πλέον κατάλληλη.
4)Θα είναι πολύ εύκολη η πρόσβαση στους επισκέπτες.
5)Από πλευράς ιαματικότητας εκτιμάται ότι είναι το αυτό με της Αγίας Τριάδας. Άλλωστε δεν υπάρχει καμιά διαρροή λημμάτων από τη πόλη δεδομένου ότι σε παρακείμενη θέση λειτουργεί αποστραγγιστική τάφρος και αγωγός λημμάτων. Συνάμα στη περιοχή αυτή υπήρχαν οργανωμένα λασπόλουτρα
6) Ο χώρος είναι αρκετά μεγάλος, χωρίς να θίγει καμιά κοινωνική ομάδα αντίθετα αναβαθμίζει τουριστικά, για μια σοβαρή εγκατάσταση όπως φαίνεται στη δορυφορική εικόνα. Μπορεί να αναπτυχθεί σε πλάτος 200 μ. και να συμπεριλάβει τουλάχιστον 2.000 ανοιχτές ξύλινες πελάδες με τις πλέον απαραίτητες λειτουργίες όπως εμφανίζονται στο παρακάτω σκίτσο.    
Επιτυγχάνεται έτσι αναβάθμιση της περιοχής με σημαντική και εκτεταμένη δραστηριότητα στο επαγγελματικό τουριστικό και κοινωνικό τομέα. Συνάμα το υποβαθμισμένο τμήμα της πόλης προς το Τ.Ε.Ι. θα αλλάξει μορφή η δε σύνδεση με το αεροδρόμιο μελλοντικά θα δώσει μεγάλη ώθηση στο κομμάτι αυτό των λουτρών αλλά και της πόλης.  
Δεν χρειάζεται να δαπανήσει ούτε 1€ ο Δήμος. Αρκεί να ασχοληθεί με τη σύνταξη νέου χωροταξικού σχεδίου και συμφωνία «δούνε-λαβείν» με την Κτηματική-ΤΑΥΠΕΔ. Στη συνέχεια με τη μελέτη του ρυθμιστικού-πολεοδομικού σχεδίου και μελέτη εκμετάλλευσης του χώρου για λασπόλουτρα να προχωρήσει σε πλειοδοτική δημοπρασία με το σύστημα της ανταποδοτικότητας, «μελέτη και κατασκευή» με χρονικά όρια.