Οι τελευταίες ανακοινώσεις του Υπουργείου Παιδείας για την ίδρυση και λειτουργία νέων πανεπιστημιακών τμημάτων και τμημάτων ΤΕΙ που θα λειτουργήσουν κατά το Ακαδημαϊκό έτος 2007-2008, έφεραν τα ζητήματα αυτού του χώρου και πάλι στις πρώτες σελίδες της δημοσιότητας. Και τούτο γιατί στις ανακοινώσεις δεν περιλαμβάνονται τα νέα τμήματα που είχαν προταθεί να λειτουργήσουν στην Πανεπιστημιακή Σχολή Αγρινίου, αλλά και στο ΤΕΙ Μεσολογγίου, τμήματα που… θα συντελούσαν (;) αφενός στην αναβάθμιση της Πανεπιστημιακής Σχολής Αγρινίου, με προοπτική τη δημιουργία αυτόνομου Πανεπιστήμιου και αφετέρου στον εκσυγχρονισμό του ΤΕΙ Μεσολογγίου.
Ο βουλευτής του ΠΑ.ΣΟ.Κ και πρώην υπουργός Χρίστος Βερελής, επιχειρηματολογώντας υποστηρίζει πως «..η Σύγκλητος του Πανεπιστήμιου Ιωαννίνων, ήδη από το Μάρτιο του 2007 είχε καταθέσει αναθεωρημένη πρόταση, η οποία προέβλεπε ίδρυση νέου τμήματος Marketing και Εφοδιαστικής Αλυσίδας στη θέση του τμήματος Κλιματολογίας, Οικολογίας και Τεχνολογιών Αντιρρύπανσης και συγκρότησης νέας σχολής Αγροτικής Οικονομίας από κοινού με το ήδη λειτουργούν τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων Αγροτικών Προϊόντων και Τροφίμων»,ενώ σπεύδει να τοποθετηθεί σε ενδεχόμενο αντεπιχείρημα από μέρους του Υπουργείου τονίζοντας ότι « η όποια επιχειρηματολογία του Υπουργείου για την εξασφάλιση των προϋποθέσεων που σχετίζονται με την ανάπτυξη των υποδομών, δεν μπορεί να αποτελεί συνεχώς άλλοθι για τις μεγάλες καθυστερήσεις και την παρατεταμένη αναβλητικότητα και αβεβαιότητα που βιώνουν οι πολίτες και οι κοινωνία του Νομού μας, για το μέλλον του Αυτόνομου Πανεπιστημίου και της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, τη στιγμή μάλιστα που την ευθύνη για την προώθηση των θεμάτων αυτών την έχει το Υπουργείο και μέχρι σήμερα δεν έχει σημειωθεί σημαντική εξέλιξη». Οξύτατοι στους χαρακτηρισμούς τους οι βουλευτές του ΠΑ.ΣΟ.Κ Θάνος Μωραίτης και Σοφία Γιαννακά, όπου ο μεν πρώτος κάνει λόγο για «ρεκόρ αναβολών», υποστηρίζοντας την «ανάγκη συντονισμού των δυνάμεων σε παναιτωλοακαρνανικό επίπεδο ώστε να μπει τέλος στον κυβερνητικό εμπαιγμό», ενώ η Σοφία Γιαννακά υποστηρίζει πως αποδεικνύεται «άνθρακας ο θησαυρός των υποσχέσεων της Κυβέρνησης του Κώστα Καραμανλή και του Υπουργείου Παιδείας».
Ο βουλευτής του ΠΑ.ΣΟ.Κ και πρώην υπουργός Χρίστος Βερελής, επιχειρηματολογώντας υποστηρίζει πως «..η Σύγκλητος του Πανεπιστήμιου Ιωαννίνων, ήδη από το Μάρτιο του 2007 είχε καταθέσει αναθεωρημένη πρόταση, η οποία προέβλεπε ίδρυση νέου τμήματος Marketing και Εφοδιαστικής Αλυσίδας στη θέση του τμήματος Κλιματολογίας, Οικολογίας και Τεχνολογιών Αντιρρύπανσης και συγκρότησης νέας σχολής Αγροτικής Οικονομίας από κοινού με το ήδη λειτουργούν τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων Αγροτικών Προϊόντων και Τροφίμων»,ενώ σπεύδει να τοποθετηθεί σε ενδεχόμενο αντεπιχείρημα από μέρους του Υπουργείου τονίζοντας ότι « η όποια επιχειρηματολογία του Υπουργείου για την εξασφάλιση των προϋποθέσεων που σχετίζονται με την ανάπτυξη των υποδομών, δεν μπορεί να αποτελεί συνεχώς άλλοθι για τις μεγάλες καθυστερήσεις και την παρατεταμένη αναβλητικότητα και αβεβαιότητα που βιώνουν οι πολίτες και οι κοινωνία του Νομού μας, για το μέλλον του Αυτόνομου Πανεπιστημίου και της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, τη στιγμή μάλιστα που την ευθύνη για την προώθηση των θεμάτων αυτών την έχει το Υπουργείο και μέχρι σήμερα δεν έχει σημειωθεί σημαντική εξέλιξη». Οξύτατοι στους χαρακτηρισμούς τους οι βουλευτές του ΠΑ.ΣΟ.Κ Θάνος Μωραίτης και Σοφία Γιαννακά, όπου ο μεν πρώτος κάνει λόγο για «ρεκόρ αναβολών», υποστηρίζοντας την «ανάγκη συντονισμού των δυνάμεων σε παναιτωλοακαρνανικό επίπεδο ώστε να μπει τέλος στον κυβερνητικό εμπαιγμό», ενώ η Σοφία Γιαννακά υποστηρίζει πως αποδεικνύεται «άνθρακας ο θησαυρός των υποσχέσεων της Κυβέρνησης του Κώστα Καραμανλή και του Υπουργείου Παιδείας».
Ενώ ο Νομάρχης Αιτωλοακαρνανίας διαπιστώνει πώς «…οι πολιτικές επιλογές και της νέας ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας, είναι απαξιωτικές και προσβλητικές για όλους μας. Η μόνιμη και διαρκής αδιαφορία της Κυβέρνησης, για την επίλυση χρόνιων αναπτυξιακών προβλημάτων του νομού Αιτωλοακαρνανίας, έχει οδηγήσει το νομό μας στην υπανάπτυξη και τη φτώχια ενώ οδηγεί τους νέους ανθρώπους σε απόγνωση και μετανάστευση».
Ο δήμαρχος Μεσολογγίου Γιάννης Αναγνωστόπουλος κάνει λόγο για «περαιτέρω υποβάθμισή του ΤΕΙ Μεσολογγίου», ενώ ο δήμαρχος Αγρινίου διαμαρτύρεται επικαλούμενος την προεκλογική δέσμευση του πρωθυπουργού περί «ίδρυσης του Πανεπιστημίου Αιτωλοακαρνανίας».
Χρόνια τώρα οι εξαγγελίες που ακούμε περί αυτόνομου Πανεπιστημίου και αναβάθμισης του ΤΕΙ Μεσολογγίου είναι μεν εντυπωσιακές και προκαλούν ενθουσιασμό αλλά οι περισσότερες από αυτές στερούνται προγραμματισμού από μέρους της πανεπιστημιακής κοινότητας με αποτέλεσμα το αποκορύφωμα των δηλώσεων των βουλευτών, των δημάρχων και του νομάρχη.
Χρόνια τώρα οι εξαγγελίες που ακούμε περί αυτόνομου Πανεπιστημίου και αναβάθμισης του ΤΕΙ Μεσολογγίου είναι μεν εντυπωσιακές και προκαλούν ενθουσιασμό αλλά οι περισσότερες από αυτές στερούνται προγραμματισμού από μέρους της πανεπιστημιακής κοινότητας με αποτέλεσμα το αποκορύφωμα των δηλώσεων των βουλευτών, των δημάρχων και του νομάρχη.
Χρόνια τώρα δίνεται σημασία στο τυπικό σκέλος της δημιουργίας 4ου τμήματος στο Αγρίνιο και …στην μετονομασία κάποιου.. «νεκρού» τμήματος στο ΤΕΙ Μεσολογγίου προκαλώντας την προσοχή των μέσων μαζικής ενημέρωσης, ενώ παραμελείται το περιεχόμενο της παρεχόμενης Παιδείας.
Και αυτό έχει μεν την αξία του, περισσότερη σημασία έχει όμως να ξεφύγουμε από την «παπαγαλία» και να προτείνουμε καινοτόμες ιδέες, τμήματα που προάγουν την κριτική σκέψη των σπουδαστών και τους εφοδιάζουν με γνώσεις χρήσιμες για να αντιμετωπίσουν τις νέες προκλήσεις της αγοράς και μεταπτυχικά τμήματα που να μπορούν να είναι θελκτικά σε ένα νέο περιβάλλον ισχυρού ανταγωνισμού.
Αλήθεια, ζήτησε κανείς τον «στρατηγικό σχεδιασμό» από τον Πρύτανη του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, διαπίστωσε κανείς από όσους διαμαρτύρονται αν είναι καταγεγραμμένες οι προθέσεις του, άρα και προτάσεις του για το 4ο τμήμα Αγρινίου; Έχω την εντύπωση πως όσοι διαμαρτύρονται για την πολιτική της κυβέρνησης στον τομέα της εκπαίδευσης που αφορά τον νομό, ξέρουν τι δεν θέλουν, αλλά δεν προτείνουν τι ακριβώς θέλουν! Δεν θέλουν τις προτάσεις του Υπουργείου για την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Δεν θέλουν την αξιολόγηση των Πανεπιστημίων και των ΤΕΙ. Δεν θέλουν να αναφερθούν ούτε κατ΄ όνομα στα… περιζήτητα (!) τμήματα και των δύο ιδρυμάτων γιατί θα αποκαλυφθεί η γύμνια τους και σίγουρα δεν θέλουν να φοιτήσουν τα παιδιά τους σε αυτά τα τμήματα! Το μόνο που κάνουν ξεκάθαρα είναι να ζητούν με στερεότυπο τρόπο «..4ο τμήμα στο Αγρίνιο και αναβάθμιση του ΤΕΙ Μεσολογγίου».
Αλήθεια, πιστεύει κανείς σοβαρά πως με το σημερινό εκπαιδευτικό μοντέλο της χώρας, αν ικανοποιηθούν και τα δύο αιτήματα θα λυθεί αυτομάτως το πρόβλημα της παιδείας; Και αυτομάτως ο απόφοιτος του τμήματος Θερμοκηπιακών καλλιεργειών και Ανθοκομίας θα είναι περιζήτητος στην αγορά εργασίας; Ή ο απόφοιτος από το Ιχθυοκομίας και Αλιείας, τμήμα που από την εποχή που ήταν ο Αρσένης υπουργός Παιδείας είχε και εξακολουθεί να έχει την χαμηλότερη βάση στην Ελλάδα, θα έχει σχέση με τη πραγματικότητα της αγοράς εργασίας;
Μήπως θυσιάζουμε στο βωμού του λαϊκισμού και της ικανοποίησης διαφόρων ομάδων πίεσης ένα από τα σημαντικά όπλα που είναι η υψηλή παρεχόμενη ποιότητα στην εκπαίδευση;
Αλήθεια, ζήτησε κανείς τον «στρατηγικό σχεδιασμό» από τον Πρύτανη του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, διαπίστωσε κανείς από όσους διαμαρτύρονται αν είναι καταγεγραμμένες οι προθέσεις του, άρα και προτάσεις του για το 4ο τμήμα Αγρινίου; Έχω την εντύπωση πως όσοι διαμαρτύρονται για την πολιτική της κυβέρνησης στον τομέα της εκπαίδευσης που αφορά τον νομό, ξέρουν τι δεν θέλουν, αλλά δεν προτείνουν τι ακριβώς θέλουν! Δεν θέλουν τις προτάσεις του Υπουργείου για την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Δεν θέλουν την αξιολόγηση των Πανεπιστημίων και των ΤΕΙ. Δεν θέλουν να αναφερθούν ούτε κατ΄ όνομα στα… περιζήτητα (!) τμήματα και των δύο ιδρυμάτων γιατί θα αποκαλυφθεί η γύμνια τους και σίγουρα δεν θέλουν να φοιτήσουν τα παιδιά τους σε αυτά τα τμήματα! Το μόνο που κάνουν ξεκάθαρα είναι να ζητούν με στερεότυπο τρόπο «..4ο τμήμα στο Αγρίνιο και αναβάθμιση του ΤΕΙ Μεσολογγίου».
Αλήθεια, πιστεύει κανείς σοβαρά πως με το σημερινό εκπαιδευτικό μοντέλο της χώρας, αν ικανοποιηθούν και τα δύο αιτήματα θα λυθεί αυτομάτως το πρόβλημα της παιδείας; Και αυτομάτως ο απόφοιτος του τμήματος Θερμοκηπιακών καλλιεργειών και Ανθοκομίας θα είναι περιζήτητος στην αγορά εργασίας; Ή ο απόφοιτος από το Ιχθυοκομίας και Αλιείας, τμήμα που από την εποχή που ήταν ο Αρσένης υπουργός Παιδείας είχε και εξακολουθεί να έχει την χαμηλότερη βάση στην Ελλάδα, θα έχει σχέση με τη πραγματικότητα της αγοράς εργασίας;
Μήπως θυσιάζουμε στο βωμού του λαϊκισμού και της ικανοποίησης διαφόρων ομάδων πίεσης ένα από τα σημαντικά όπλα που είναι η υψηλή παρεχόμενη ποιότητα στην εκπαίδευση;
Ας αντιληφθούμε ότι το πρόβλημα στην εκπαίδευση είναι διαρθρωτικό. Αφορά τον εκσυγχρονισμό των προγραμμάτων σπουδών, ώστε τα τμήματα να καταστούν περιζήτητα και ανταγωνιστικά, στοχεύοντας στην προσέλκυση των καλλίτερων φοιτητών, αφορά την ενίσχυση της αυτονομίας και της πρωτοβουλίας των πανεπιστημίων, την εισαγωγή συστημάτων αξιολόγησης και την σύνδεση των τμημάτων με την παραγωγή.
Και η Αιτωλοακαρνανία τι κάνει;
Υπερασπίζεται τη λειτουργία «ενός» τμήματος και την «μετονομασία» ενός… άλλου, όποιο να ‘ναι αρκεί τυπικά να είμαστε «εντάξει». Έτσι, όμως μένει στο περιθώριο των εξελίξεων, δεν μπορεί να αντιδράσει, δεν αντιμετωπίζει το ζήτημα με σύγχρονες προτάσεις και κάνει στείρα αντιπολίτευση, διαμαρτύρεται με επιχειρήματα συντεχνιακά και γκαρσονιέρας και …δίνει ραντεβού για τον Σεπτέμβρη.
Τότε που μετά την ανακοίνωση των βάσεων τμήματα του ΤΕΙ Μεσολογγίου θα μείνουν χωρίς σπουδαστές, αφού οι μαθητές του 5, και του 6 … δεν θα «δικαιούνται» μια θέση στο Πανεπιστήμιο και την αυταπάτη ενός πτυχίου.
Δυστυχώς, αποδεικνύεται ότι σε αυτόν τον τόπο για άλλη μια φορά βλέπουμε το δέντρο και χάνουμε το δάσος