ΑΠΟ ΤΗ ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΙΚΗ ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ Β’ ΕΛΜΕ
«Για Παρέμβαση στο 15 Συνέδριο της ΟΛΜΕ, και Παλλαϊκή Δράση Ενάντια στο Κατοχικό Μνημόνιο»
Μετά την πρόταση για το «νέο λύκειο» σειρά έχει και η τεχνολογική εκπαίδευση. Οι ομάδες εργασίας της υπουργού Παιδείας έχουν καταλήξει απλά αναμένουν τις αντιδράσεις μας. Βασικός στόχος όπως φαίνεται και από το ν/σ για τη «δια βίου μάθηση» είναι η δημιουργία ενός ακόμη πιο ευέλικτου και φθηνού σχολείου.
Μετά την μεταφορά της γραμματείας της μαθητείας από τον ΟΑΕΔ στη διεύθυνση της «δια βίου μάθηση» του υπουργείου παιδείας, στο νομοσχέδιο για τη «δια βίου μάθηση» διαβάζουμε ότι: στόχος της είναι να καλυφθούν οι «εκπαιδευτικές και μορφωτικές ανάγκες σε σχέση με την αγορά εργασίας».
Ποιες είναι όμως σήμερα, σύμφωνα με τους κυβερνώντες οι ανάγκες της αγοράς εργασίας; Ποιοι παράγοντες προσδιορίζουν τις ανάγκες αυτές; Κατά τη γνώμη μας οι ανάγκες τις αγοράς στο καιρό του ΔΝΤ -ακόμη περισσότερο- απαιτούν εργατικό δυναμικό χωρίς εργασιακά δικαιώματα. Θέλουν να επιβάλουν στη χώρα μας μια ΤΕΕ, χωρίς σοβαρές τεχνολογικές υποδομές, χωρίς μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό, με πρόγραμμα σπουδών γενικοποίηση της τεχνολογικής εκπαίδευσης, με υποβαθμισμένες τις τεχνικές εφαρμογές και ανύπαρκτες εργαστηριακές δεξιότητες καθώς και την απαξίωση των εκπαιδευτικών των ειδικοτήτων με απώτερο στόχο την κατάργηση των όποιων επαγγελματικών δικαιωμάτων κάθε πτυχιούχου ειδικότητας.
Οι στοχεύσεις των πολιτικών της Ε.Ε. για την ΤΕΕ στην Ευρώπη στη καλύτερη περίπτωση είναι οι μεταβαλλόμενες και ασαφείς (σύνδεση του πτυχίου με αντικείμενο εργασίας) σχέσεις εργασίας που προετοιμάζουν για όλους, που θα προκύπτουν από την τυπική, μη τυπική, άτυπη εκπαίδευση (εμπειρία) κ.λ.π.. Και όλα αυτά στα πλαίσια μιας στην ουσία όλο και περισσότερο συρρικνωμένης παραγωγικής βάσης της χώρας (αγροτικός τομέας –αποβιομηχάνιση-αύξηση της ανεργίας).
Σύμφωνα με αυτά που διαρρέουν από το Υπουργείο διαφαίνονται τα εξής:
1. Το τεχνολογικό Λύκειο, θα ενσωματώνει τα ΕΠΑ.Λ. (Επαγγελματικά Λύκεια) και τις ΕΠΑ.Σ. (Επαγγελματικές σχολές). Ενοποιούνται τομείς και ειδικότητες ενώ καταργούνται από τη τυπική δ/θμια εκπαίδευση τουλάχιστον επτά (7) ειδικότητες, όπως, οχημάτων-ηλεκτρικού μέρους, κομμωτικής, κάποια παραϊατρικά, Γεωπονίας, μηχανολογίας CNC κ.α.
2. Η πρώτη τάξη θα είναι κοινή για όλα τα λύκεια.
3.Στη δεύτερη τάξη θα κάνουν οι μαθητές επιλογή τομέα με 10 ώρες μαθήματα γενικής παιδείας και μαθήματα επιλογής. Θα δίνετε έμφαση στις ξένες γλώσσες, στην πληροφορική και στις νέες τεχνολογίες.
4. Στην τρίτη τάξη θα ακολουθούν μαθήματα τομέα π.χ. μηχανολογίας, ηλεκτρολογίας και άλλα. Καταργούνται οι ειδικότητες υπέρ της ευέλικτης κατάρτισης που θα παρέχεται με ΣΔΙΤ από τις περιφέρειες κυρίως από τις μεγάλες ιδιωτικές σχολές των αστικών κέντρων με χρηματοδότηση (για κάθε φοιτούντα) από το ΕΣΠΑ (αντί διδάκτρων). Αντί πτυχίου θα αποκτούν πιστωτικές μονάδες για συνέχιση της δια βίου κατάρτισης! Δηλαδή καταργείτε το μαζικό σχολείο που έχουμε γνωρίσει και το ενιαίο πρόγραμμα εκπαίδευσης. Ταυτόχρονα οι αναθέσεις μαθημάτων θα αποδεσμευτούν από το πτυχίο, την ειδικότητα και την οργανική θέση αλλά θα είναι υπόθεση του φορέα διαχείρισης του προγράμματος και των απαιτήσεών τους.
5. Στο προαιρετικό τέταρτο έτος θα αποκτούν ειδικότητα όσοι θα παρακολουθούν. Τα τμήματα ειδικότητας θα δημιουργούνται σε επίπεδο περιφέρειας με αυστηρές οικονομοτεχνικές προϋποθέσεις, χωρίς απαραίτητα να είναι δημόσια (βλέπε ΣΔΙΤ). Θα αποκτούν πιστωτικές μονάδες όσοι φοιτήσουν!
6. Το εργαστηριακό μέρος θα γίνεται (μέσο της πρακτικής άσκησης) έξω από το σχολείο, κυρίως στον ιδιωτικό τομέα και στην ιδιωτικού τύπου Καλλικρατική αυτοδιοίκηση. Με τον τρόπο αυτό θα ανοίξει μια νέα φάμπρικα ιδιωτικών παροχής πρακτικής άσκησης για να ελπίζει ο κάθε νέος ότι προηγείται έναντι κάποιου στις πιστωτικές μονάδες για την εισαγωγή του στα ΙΕΚ-ΤΕΙ και κάποιοι σε ΑΕΙ (όχι σε όλα) με απώτερο στόχο κάποια STAGE. Ας λάβουμε υπ όψιν ότι χρηματοδοτεί την κατάρτιση (ΙΕΚ. ΚΕΚ. κλπ) με 1,6 δις ευρώ που το μεγάλο φιλέτο θα πάει στα ιδιωτικά και με τη μορφή των υποτροφιών, ή την πρακτική άσκηση. Να θυμηθούμε την πρόταση του ΟΟΣΑ για να δοθούν κουπόνια για φροντιστήρια, αντί για την ΠΔΣ.
Έτσι μειώνεται το κόστος λειτουργίας του δημοσίου και καταργούνται σχεδόν το σύνολο των οργανικών θέσεων στα εργαστήρια (Θ-Π). Θα γίνουμε ένας άλλος ΟΑΕΔ του υπουργείου παιδείας με μαζική εφαρμογή του δυϊκού συστήματος εκπαίδευσης (med in Germany) μισή παιδική εργασία μισή εκπαίδευση!
Στο άρθρο 18 του νόμου για τη «Δια βίου μάθηση» αντιστοιχεί την τυπική με την μη τυπική και την άτυπη εκπαίδευση Ανοίγει έτσι το δρόμο να αποκτήσει κάποιος τα διάφορα πτυχία επιπέδου 2 και 3 κατ’ αρχήν (το νομοσχέδιο δεν αναφέρεται στα ΑΕΙ –ΤΕΙ ) και μέσα από άλλους δρόμους εκτός από τη δευτεροβάθμια επαγγελματική εκπαίδευση δίνοντας δώρο στην ιδιωτική εκπαίδευση που χωρίς κόστος για επενδύσεις, αλλά με σεμιναριακού τύπου κατάρτιση θα πουλούν πιστωτικές μονάδες προσόντων. Με το σύνολο των πιστωτικών μονάδων που θα αποκτούν οι μαθητές θα πιστοποιούν τις γνώσεις τους στην περιφερειακή «αυτοδιοίκηση» και θα αποκτούν τα ανάλογα επαγγελματικά δικαιώματα.
Η πιστοποίηση στην περιφέρεια εκτός ότι θα δημιουργήσει προβλήματα στους μαθητές και θα φέρει τη παραπαιδεία συρρικνώνει το ρόλο του δημόσιου καθηγητή της ΤΕΕ . Τα παιδιά θα πρέπει να προσπαθούν για μεγάλο χρονικό διάστημα να αποκτήσουν πιστωτικές μονάδες για να αποκτήσουν επαγγελματικά δικαιώματα διαφορετικών επιπέδων. π.χ. ένας με 2000 μονάδες θα έχει άλλα επαγγελματικά δικαιώματα από ένα με 3000 και ας τελείωσαν το ίδιο σχολεία. Ταυτόχρονα θα ενσκήπτουν ερωτήματα όπως: α. Ποιοι θα πιστοποιούν τούς μαθητές στην περιφέρεια; β. Ποια τμήματα ειδικοτήτων θα λειτουργούν; θα αποφασίζει η περιφέρεια με κοινωνικούς φορείς (συντεχνίες) ανάλογα με τις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας;
Αν το θεσμικό πλαίσιο αποτυπωθεί όπως παραπάνω οι επιπτώσεις στο εκπαιδευτικό δυναμικό της Τεχνολογικής Εκπαίδευσης είναι σοβαρές:
1. Χάνεται η έννοια του τεχνικού σχολείου και η απόκτηση πτυχίου που οδηγούσε σε ένα επάγγελμα.
2. Χάνεται ο θεσμός του εκπαιδευτικού επαγγελματικής εκπαίδευσης.
3. Κινδυνεύουν οι οργανικές θέσεις των τεχνικών και τα εκπαιδευτικά τους καθήκοντα γιατί θα είναι έρμαιο της περιφέρειας και των τοπικών συμφερόντων. Προς αυτή την κατεύθυνση κινείται και η θέση του Υπουργείου: Οι ειδικότητες του Τεχνολογικού Λυκείου θα προσδιορίζονται με βάση τις «αναπτυξιακές» ανάγκες της χώρας, των τοπικών και των περιφερειακών κοινωνιών και σε συνεργασία με τους κοινωνικούς εταίρους! Τα προγράμματα σπουδών θα είναι συμβατά με τα εθνικά πρότυπα Επαγγελματικών Περιγραμμάτων, που θα καθοριστούν για όλες τις ειδικότητες. Παράλληλα, θα αντιμετωπιστούν τα προβλήματα της περιττής ύλης και των επικαλύψεων μεταξύ των μαθημάτων.
4. Τα σχολικά εργαστηριακά κέντρα καταργούνται και εντάσσονται στην δια βίου μάθηση και χάνετε έτσι ο εκπαιδευτικός σκοπός τους γιατί δεν θα εντάσσονται πλέον απαραίτητα στον σχολικό κορμό της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
5. Τι θα γίνει με τους εκπαιδευτικούς που είναι διατεθειμένοι στα Σ.Ε.Κ.;
6. Ποιοί θα αναλάβουν πλέον το εκπαιδευτικό έργο;
Για άλλη μια φορά, ότι το κύριο μέλημα των υπουργών παιδείας και ο κύριος στόχος των «μεταρρυθμίσεων» τους είναι το πώς θα ανακοπεί η ροή των μαθητών προς τις ανώτερες σπουδές και η τεχνική εκπαίδευση να θέλουν να αποτελέσει τον ταξικό φραγμό σ’ αυτήν την κατεύθυνση. Η προσπάθεια του Υπουργείου να κάνει πιο «ελκυστική» την τεχνική εκπαίδευση θα σκοντάψει πάνω στη πραγματικότητα που σκόνταψαν όλες οι άλλες αλλαγές, γι’ αυτό όλοι πρέπει να εργαστούμε προς την κατεύθυνση της ενιαίας δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και του δημόσιου σχολείου.
Μετά από όλα αυτά τα εφιαλτικά σχέδια υπάρχουν συνάδελφοι που σκέφτονται τι θα πράξουν σε τούτο το 15ο συνέδριο της ΟΛΜΕ; Αλήθεια υπάρχουν συνδικαλιστικές δυνάμεις που θα στηρίξουν αυτά τα μέτρα, όπως έκαναν στο 9ο εκπαιδευτικό συνέδριο προχθές στο Βόλο; Που αν δεν υπήρχαν οι αγωνιστικές δυνάμεις να αποτρέψουν το πραξικόπημα της ΠΑΣΚ θα ήταν θέση του κλάδου οι προτάσεις της Διαμαντοπούλου για την οριστική μας κατάργηση; Μήπως τελικά προσπαθήσουν ξανά και στο συνδικαλιστικό συνέδριο στην εκλογή νέας διοίκησης της ΟΛΜΕ;
Δεν θα γίνουμε συνένοχοι μιας πολιτικής που ρίχνει στο καιάδα για μια ακόμη φορά την τεχνολογική εκπαίδευση
• Υπερασπιζόμαστε τα δικαιώματα των μαθητών μας.
• Υπερασπιζόμαστε τις οργανικές μας θέσεις.
• Λέμε ΝΑΙ στην πραγματική αναβάθμιση της δημόσιας ΤΕΕ
Στις εκλογές για το 15ο Συνέδριο της ΟΛΜΕ να μετατρέψουμε την κρίση του συνδικαλισμού σε γεγονός αναστάσιμο!
ΡΑΣ
Απρίλιος 2011