Τετάρτη 28 Αυγούστου 2019

Εκπαιδευτικό Σύστημα και ¨κόφτες¨: Προς τι αυτή η εμμονή;


Γράφει ο Χρήστος Κ. Χαλαζιάς

Πρέπει να είσαι περισσότερο προσεκτικός στις δηλώσεις σου όταν είσαι Υπουργός Παιδείας;
Όταν ένας Υπουργός Παιδείας κάνει δηλώσεις απευθύνεται σε εμένα; Μάλλον όχι.
Οι ανακοινώσεις και οι δηλώσεις του, απευθύνονται σε ευαίσθητες ηλικιακές ομάδες. Πρωτίστως σε  παιδιά,  σε έφηβους, σε 18χρονους νέους και φοιτητές.
Τι ακριβώς όμως μας επανέλαβε η Υπουργός Παιδείας, ακόμα και χθες, και μάλιστα δύο ώρες πριν την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων των πανελληνίων εξετάσεων. Ερωτώμενη από δημοσιογράφους στον τηλεοπτικό σταθμό  ΣΚΑΙ με τρόπο που σε κάνει να πιστεύεις ότι οι ερωτήσεις, όχι μόνο είναι ¨σκηνοθετημένες¨ περίεργα, αλλά και στοχεύουν σε σκοπιμότητες διαφορετικές από την ουσία και τους στόχους της Εκπαίδευσης ; 


¨Είναι δυστυχώς μεγάλο το ποσοστό των υποψηφίων που εισάγονται με βαθμούς κάτω από τη βάση!¨
¨Πρόθεση της κυβέρνησης είναι να επανεξεταστεί το σύστημα εισαγωγής¨.
¨Θα θεσμοθετηθεί μια ελάχιστη βάση  εισαγωγής και ότι το κάθε ίδρυμα μάλλον θα έχει τη δυνατότητα πάνω από αυτή τη βάση εισαγωγής όχι μόνο να ορίζει τη δική του αλλά ίσως και τον αριθμό των εισακτέων¨.
¨Η σχετική  διαβούλευση θα ξεκινήσει άμεσα και ίσως και από το Σεπτέμβριο!¨
Αν ήσασταν νέος ή νέα υποψήφια, γνωρίζοντας ότι έχεις γράψει κάτω από τη βάση, και άκουγες την Υπουργό σου να δηλώνει την ίδια ημέρα και λίγο πριν την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων, τα παραπάνω, πως θα ένιωθες;



Θα πήγαινες να κάνεις την εγγραφή σου όταν γνωρίζεις ότι υπάρχει πιθανότητα να τύχεις αντικείμενο αρνητικού ή ειρωνικού σχολιασμού ; ¨Τυχερός¨ είσαι. Πρόλαβες.
Και πως θα σε αντιμετωπίζουν οι συμφοιτητές σου στο εξής; Όταν το ¨στίγμα¨ που θα κουβαλάς για πάντα, θα στο έχει δώσει η ίδια η Πολιτεία;
Όλοι στην ίδια χώρα ζούμε και γνωρίζουμε πολύ καλά ότι δεν ξεκινούμε από την ίδια αφετηρία. Υπάρχουν αυτές οι ανισότητες. Δεν παρέχονται προς όλους, ίσες ευκαιρίες, δυνατότητες, εφόδια και στήριξη για να μπορούν να διεκδικούν και να ανταγωνίζονται επί ίσοις όροις. Και στο δρόμο προς τις εξετάσεις, θα πρέπει να αντιμετωπίσουν, αναπόφευκτα, αντιξοότητες.
Αρκετοί νέοι και νέες δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να πάνε σε ένα πολύ καλό φροντιστήριο και να προετοιμαστούν όπως άλλοι συνυποψήφιοί τους. Δεν υπήρξαν τυχεροί να γεννηθούν αρκετά ¨έξυπνοι¨ (…στην παπαγαλία;). Πρέπει να βοηθούν στον οικογενειακό προγραμματισμό παράλληλα με το διάβασμά τους. Υπάρχουν άλλοι που τους έτυχε κάτι σοβαρό κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας τους ή δεν μπόρεσαν να αντέξουν το άγχος και την πίεση στο τελικό στάδιο των εξετάσεων, δεν έγραψαν καλά και δεν αντέχουν να ξεκινήσουν μια νέα προσπάθεια. Επιθυμούν πραγματικά να σπουδάσουν, αλλά παράλληλα πρέπει και να εργάζονται κοντά  στα μέρη τους. Επιθυμούν τουλάχιστον να κάνουν μια προσπάθεια.
Τι διαφορά έχει το τώρα με το μετά; Κάποιοι από αυτούς τους νέους ήδη γνωρίζουν ότι έχουν γράψει κάτω από τη βάση. Την ίδια ακριβώς στιγμή που θα βάλουν τους κωδικούς τους να δουν το τελικό αποτέλεσμα, διαπιστώνουν ότι στη συνείδηση της Υπουργού τους δεν αξίζουν τη θέση ακόμα και αν έχουν περάσει.
Φοβούνται ότι αν ήταν στο χέρι της, ίσως θα μπορούσε να φτιάξει και διάταξη με αναδρομική ισχύ ώστε να μην μπορέσουν να … προλάβουν!
Κρατήστε λίγο τα προσχήματα. Επιτέλους κάντε ό,τι έχετε υποσχεθεί να κάνετε. Αλλά σωπάστε για λίγο.
Έστω και ένας νέος ή νέα να έχει πληγωθεί ή στεναχωρηθεί ή απογοητευτεί, από τέτοια αντιμετώπιση και τέτοιου είδους αντιλήψεις, τότε, Ντροπή μας!