Δευτέρα 24 Φεβρουαρίου 2020

Η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας για ακόμη μία φορά αρωγός του δήμου Μεσολογγίου για τον ΧΥΤΑ


Κατά τη σημερινή συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου Δυτικής Ελλάδας το σώμα αναμένεται να εγκρίνει εισήγηση του Περιφερειάρχη, Νεκτάριου Φαρμάκη για διάθεση πίστωσης 500.000€ για την επέκταση του ΧΥΤΑ Μεσολογγίου με ταυτόχρονη τροποποίηση του τεχνικού δελτίου για το υπό εξέλιξη έργο.
Έτσι διαπιστώνουμε ότι για ακόμη μια φορά, η περιφερειακή αρχή στέκεται, αρκετά έως παρά πολύ, αρωγός του δήμου Μεσολογγίου. Μάλιστα στο συγκεκριμένο ζήτημα, από το ξεκίνημα του έργου εδώ και 20 χρόνια έως και σήμερα έχει σταθεί «υπέρ του δέοντος» αρωγός.
Ζητούμενο όμως, κατά την άποψη μας, είναι να επιδειχθεί από πλευράς δήμου Μεσολογγίου αίσθημα ευθύνης απέναντι στη συνολική λειτουργία και διαχείριση του ΧΥΤΑ, κάτι που δυστυχώς δεν έχει συμβεί στο παρελθόν, με αποτέλεσμα, αφενός ο κύκλος του έργου να κλείσει νωρίτερα από τον προβλεπόμενο χρόνο και αφετέρου τη διάθεση επιπλέον πόρων που θα μπορούσαν να δοθούν σε άλλους σκοπούς.




Για να γίνουμε συγκεκριμένοι αρκεί να υπενθυμίσουμε ότι ξεκινώντας η λειτουργία του ΧΥΤΑ το 2007 παρόλο που ενσωματώθηκε στα δημοτικά τέλη των δήμων Οινιαδών και Αιτωλικού το τέλος για τον ΧΥΤΑ, αυτό δεν αποδόθηκε ποτέ στον διαδημοτικό φορέα που είχε συσταθεί για τη λειτουργία του. Έτσι προέκυψε μια μεγάλη οφειλή προς τον Φορέα Διαχείρισης του ΧΥΤΑ που κακώς παρακρατήθηκε από τις τότε δημοτικές αρχές για άλλους σκοπούς. Οφειλή που σήμερα λογίζεται ως οφειλή ή χρέος του ενιαίου πλέον δήμου Μεσολογγίου…
Φωτό αρχείου: Ο βιολογικός καθαρισμός στον ΧΥΤΑ Μεσολογγίου
Από το 2007 έως και τις αρχές του 2011 η λειτουργία του ΧΥΤΑ είχε ανατεθεί σε ιδιωτική εταιρεία και ήταν απόλυτα συμβατή με τη νομοθεσία κάτι που αποδεικνύεται από σειρά ελέγχων που είχαν γίνει από τις αρμόδιες υπηρεσίες.
Το 2011 λαμβάνεται η απόφαση να γίνει από τις υπηρεσίες του δήμου η διαχείριση και λειτουργία του ΧΥΤΑ, με αποτέλεσμα, να ξεκινήσει η υποστελέχωση και η υπολειτουργία του ΧΥΤΑ που σε συνδυασμό με την πυρκαγιά τον Αύγουστο του 2011 οδήγησε στον κορεσμό του, πολύ πριν τον προβλεπόμενο κύκλο του.
Αποτέλεσμα της κατάστασης αυτής ήταν και πάλι ο δήμος Μεσολογγίου να ξεκινήσει ένα αγώνα δρόμου για εξασφάλιση πιστώσεων, προκειμένου να γίνει η επέκταση του έργου έτσι όπως προέβλεπε ο αρχικός σχεδιασμός από τότε, αντί του 2022, δηλαδή, δέκα περίπου χρόνια νωρίτερα…
Φωτό αρχείο: Μάιος 2006
Στα παραπάνω θα πρέπει να προσθέσουμε ότι η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας το 2005 διέθεσε πίστωση άνω των 500.000€ για την κατασκευή δρόμου πρόσβασης στον ΧΥΤΑ από μη κατοικημένη περιοχή για να καμφθούν οι αντιδράσεις μερίδας κατοίκων του Αγίου Θωμά…. Πίστωση και έργο που δεν προέβλεπε η αρχική μελέτη και ώσπου να γίνει δεν λειτουργούσε ο κατασκευασμένος ΧΥΤΑ και τα σκουπίδια του Μεσολογγίου καιγόταν στη λιμνοθάλασσα…
Επίσης δεν θα πρέπει να παραλείψουμε την αδυναμία που επέδειξε ο δήμος Μεσολογγίου να υλοποιήσει προγράμματα ανακύκλωσης από τότε μέχρι σήμερα.
Φωτό αρχείου: Τα σκουπίδια του Μεσολογγίου έως το καλοκαίρι του 2007 καιγόταν στην Κλείσοβα: 
Γίνεται σαφές, λοιπόν, ότι και στο συγκεκριμένο ζήτημα οι ευθύνες βαρύνουν κύρια και αποκλειστικά τον δήμο Μεσολογγίου, μιας και ο δήμος Μεσολογγίου ήταν αυτός που έκαιγε τα σκουπίδια στην λιμνοθάλασσα της Κλείσοβας, ο δήμος Μεσολογγίου ήταν αυτός που ενώ του έγινε απευθείας χρηματοδότηση 1 δις δραχμών (3 εκ. €) για κατασκευή ΧΥΤΑ το 1997 κατάφερε να θέσει σε λειτουργία το έργο το 2007, ο δήμος Μεσολογγίου ήταν αυτός που αντί του 2022 γέμισε τον ΧΥΤΑ το 2014, ο δήμος Μεσολογγίου ήταν και είναι αυτός που δεν «έτρεξε» έγκαιρα την επέκταση.
Και λέγοντας δήμος εννοούμε κύρια τις δημοτικές αρχές, αλλά και τους πολίτες, διότι και οι πολίτες στο συγκεκριμένο θέμα της διαχείρισης των σκουπιδιών έχουν ευθύνες.
Συνεπώς από εδώ και πέρα, απαιτείται αίσθημα ευθύνης μακριά από μικροπολιτικές και μικροκομματικές πρακτικές και αντιλήψεις, διότι το συγκεκριμένο θέμα είναι θέμα δημόσιας υγείας και πολιτισμού.    
Και τέλος ως υπόθεση εργασίας μπορούμε να πούμε ότι κάλλιστα τα ποσά που σπαταλήθηκαν όλα αυτά τα χρόνια έφθαναν και περίσσευαν για να κατασκευαστεί η περιμετρική οδός της Κλείσοβας..