Γράφει ο Γιώργος Φλώρος
Ιδιοκτήτης της “Eργαστήριο Προϊόντων Άλατος Φλώρος” και παραλίγο εκθέτης
“Κάθε άλλη ερμηνεία ή προσπάθεια εξυπηρέτησης μικροπολιτικών σκοπιμοτήτων, προκαλεί μόνο ζημία στην συλλογική προσπάθεια Δήμου και φορέων για την ανάπτυξη της περιοχής.”.
Αυτό αναφέρει στο τέλος της ανακοίνωσης της Κοινωφελούς ο πρόεδρος της, κ. Σκαρμούτσος, θέτοντας έτσι τέρμα στην συζήτηση για το τι ακριβώς συνέβη με την Έκθεση Προϊόντων και Υπηρεσιών.
Ούτως ή άλλως, για την δημοτική αρχή δεν υπάρχει καν πρόβλημα καθώς όλα πάνε καλά και όποιος λέει το αντίθετο ή ασκεί κριτική είναι είτε υπηρέτης σκοτεινών συμφερόντων που ποτέ δεν ονοματίζονται(ίσως των μασόνων ή της ΚαΓκεΜπε αλλά δεν μπορούμε να είμαστε βέβαιοι) είτε πληρώνεται από κάποιον για να το κάνει είτε έχει ψυχολογικά θέματα.
Και φυσικά θα δεχτούμε την εξήγηση της Κοινωφελούς ως 100% αληθή, καθώς τώρα τελευταία έχει επιπέσει στην περιοχή μας μια επιδημία μηνύσεων και δεν είναι να παίζεις με αυτά καλοκαιριάτικα.
Στην πραγματικότητα δεν υπάρχει καμία αποτυχία της δημοτικής αρχής σε σχέση με την Έκθεση. Ο λόγος είναι απλός: Έκθεση Τοπικών Προϊόντων και Υπηρεσιών δεν υπάρχει και ούτε επρόκειτο να υπάρξει ποτέ.
Δεν ήταν καν μέσα στον σχεδιασμό της δημοτικής αρχής να στηθεί μια τέτοια έκθεση και, όταν δεν σχεδιάζεις να κάνεις κάτι, δεν μπορείς φυσικά και να αποτύχεις σε αυτό. Αυτό που στην πραγματικότητα ετοίμαζε η δημοτική αρχή ήταν ένα σοου.
Θέαμα,εμποροπανήγυρη, άρτος και θεάματα· ονομάστε το όπως θέλετε, αλλά οχι έκθεση, γιατί έκθεση δεν είναι. Μοναδικός σκοπός και στόχος της «έκθεσης» είναι αποκλειστικά και μόνο η προβολή των δημοτικών αρχόντων, οι φωτογραφίες, ο εντυπωσιασμός του πόπολου και οι διθύραμβοι από κάποια πάντα πρόθυμα ΜΜΕ.
Πώς αλλιώς μπορεί να εξηγηθεί το γεγονός ότι το πρώτο πράγμα που μάθαμε οι πολίτες και οι ενδιαφερόμενοιμέσω των ΜΜΕ για την φετινή Έκθεση δεν ήταν η τοποθεσία ή η χρονική περίοδος ή ο αριθμός των περιπτέρων πχ, αλλά τα ονόματα των καλλιτεχνών!! (Αιχμή, 27/4/2017, άρθρο «Πρωτοψάλτη – Ξαρχάκος στο Λιμάνι»).
Η επίσημη παρουσίαση έγινε ένα μήνα περίπου μετά όταν οι οργανωτές μας έκαναν την χάρη να ενημερώσουν και τους υπόλοιπους κατοίκους αυτού του πολύπαθου τόπου για τις ημερομηνίες, την τοποθεσία, τους οργανωτές και την εταιρία που ανέλαβε την “έκθεση”.
Η λογική με την οποία οι δημοτικοί άρχοντες σχεδίασαν την “έκθεση” φαίνεται και επίσης και από την επιλογή της εταιρίας. Η Dival Productionsαυτοπροσδιορίζεται (https://divalproductions.gr/) ως “εταιρεία παραγωγής που δραστηριοποιείται στον χώρο των συνεδρίων, συναυλιών, οργάνωσης εκθέσεων και εκτελεί πάσης φύσεως παραγωγές (όπως video clips, μουσικούς δίσκους, ταινίες μικρού και μεγάλου μήκους, κλπ.).”
Στο site της δε, στην ενότητα «Δείγματα από την δουλειά μας» υπάρχουν μόνο ελάχιστα μουσικά βιντεοκλίπ και συναυλίες και ΚΑΜΙΑ ΑΠΟΛΥΤΩΣαναφορά σε κάποια έκθεση που έχει οργανώσει η συγκεκριμένη εταιρία.
Λίγο πιο κωμικοτραγικά είναι τα πράγματα στον λογαριασμό Facebook(https://www.facebook.com/divalproductions/?fref=ts ) της εταιρίας: υπάρχουν ελάχιστες αναφορές στην έκθεση, μεταξύ των οποίων ένα διαφημιστικό (υποτίθεται) σποτ, στο οποίο δεν αναφέρεται ΠΟΥΘΕΝΑ η έκθεση αλλά μόνο οι συναυλίες!
Αντίθετα, θα βρει κανείς πάρα πολλές κοινοποιήσεις και φωτογραφίες του Ν. Καραπάνου για θέματα για τα οποία δυσκολεύεται ο αναγνώστης να αντιληφθεί τι σχέση έχουν με την Έκθεση: ο Δήμαρχος στην Κάσο για την αδελφοποίηση, ο Δήμαρχος μας εύχεται «Καλή Ανάσταση», ο Δήμαρχος με την Υπουργό Πολιτισμού για το θέμα των βιορευστών, ο Δήμαρχος παρουσιάζει το πρόγραμμα των Εορτών Εξόδου κτλ. Φαίνεται μάλισταότι ο Ν. Καραπάνος έκανε πραγματικά τεράστια εντύπωση στους ανθρώπους της εταιρίας καθώς, όπως οι ίδιοι γράφουν στον λογαριασμό τους στο Facebook “ Δεν είσαι απλά ένας Δήμαρχος κ. Καραπάνο ....είσαι αυτός που σέβεται και τιμά τον Ελληνισμό σε ολη την παγκόσμια επικράτεια !”.
Είναι τουλάχιστον συγκινητικό να παρατηρεί κανείςτέτοιον πηγαίο θαυμασμό, τέτοια ανιδιοτελής αναγνώριση, τέτοια αυθόρμητη επιβράβευση. Μάλλον όμως η εκτίμηση και η εμπιστοσύνη ήταν αμοιβαία, καθώς η Κοινωφελής συνέχισε να διαφημίζει/προωθεί την έκθεση χωρίς να έχει υπογράψει σύμβαση με την εταιρία στην οποία μάλιστα έδωσε και 1736 ευρώ ενώ η σύμβαση ήταν να υπογραφεί στις 11/7 – δύο εβδομάδες δηλαδή πρίν την επίσημη έναρξη (Αρ. απόφασης 25/2017 με ημερομηνία 17/7, ΑΔΑ: ΩΘΒ4ΟΞΤΦ-ΑΜΨ).
Και φυσικά η εταιρία την δουλειά της κάνει· κατέθεσε μια προσφορά και επιλέχθηκε. Το μεγάλο ερώτημα δεν είναι η εταιρία αυτή καθ’αυτή, αλλά το γιατί, με ποιο κριτήριο δηλαδη, επιλέχθηκε η συγκεκριμένη εταιρία και όχι κάποια άλλη με πιο πλούσιο βιογραφικό;
Η απάντηση είναι απλή και δόθηκε ήδη από πρίν: γιατί, για τους οργανωτές, το ζήτημα είναι ΜΟΝΟ το σόου και η προβολή και τίποτε άλλο πέραν αυτού. Με ίδια ακριβώς λογική της πάση θυσία αυτοπροβολής, το διαφημιστικό σποτ της έκθεσης που δόθηκε στον Ρ.Σ. Μεσολογγίου έχει ηχογραφηθεί από τον ίδιο τον Δήμαρχο (!!!) ενώ, φυσικά, υιοθετήθηκε και φέτος η (καταστροφική και καθαρά για πολιτικούς λόγους) ονομασία “2η Άναπτυξιακή Έκθεση”.
Παρόλα τα μεγάλα λόγια, τα πράγματα για την έκθεση ξεκίνησαν από την αρχή στραβά. Στις 3/6 είχε καλεστεί συνάντηση των διοργανωτών με τοπικές επιχειρήσεις, μια συνάντηση που έγινε με την παρουσία μόλις 6 ή 7 τοπικών επιχειρηματιών.
Στην συνάντηση αυτή μίλησε κυρίως ο κ. Σκαρμούτσος, ο οποίος μας είπε περίπου τα ίδια που ακούσαμε και πέρσι: θα γίνει διαφήμιση, θα είναι πολύς κόσμος, έχουν γίνει επαφές κτλ. Μας τόνισε επίσης με ιδιαίτερη χαρά ότι θα έχουν περίπτερα μια ιταλική εταιρία με σκάφη, μια αντιπροσωπεία αυτοκινήτων και η Eurobank, δηλαδή γνωστές εταιρίες τοπικών προϊόντων και υπηρεσιών....
Για την τιμή δε, ήταν πολύ ξεκάθαρος: 45 ευρώ το τετραγωνικό, συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ. Έκλεισε την τοποθέτηση του με μια μικρή επίκληση στην αγάπη μας για τον τόπο, ώστε να συμμετέχουμε και να ενημερώσουμε και άλλους συναδέλφους για να έρθουν και αυτοί. Το γενικό κλίμα της συνάντησης ήταν ότι ο δήμος θα συνεχίσει στα βήματα της περσινής έκθεσης, για την οποία επιμένουν (μόνο αυτοί) να πιστεύουν ότι ήταν επιτυχημένη, με μόνη διαφορά την βελτίωση του θέματος του κλιματισμού. Η συνάντηση ολοκληρώθηκε με τον εκπρόσωπο της εταιρίας που μας διαβεβαίωσε για την σκληρή δουλειά των διοργανωτών και έκλεισε με ένα απόφθεγμα του Ωνάση…..
Στην συνέχεια, η τιμή ανέβηκε χωρίς καμία προειδοποίηση: από τα 45 ευρώ σύνολο (συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ) πήγε στα 45 + ΦΠΑ, δηλαδή 55,8 ευρώ το τετραγωνικό. Με μίνιμουμ τα 9 τετραγωνικά, η συμμετοχή φτάνει τα 500 περίπου ευρώ. Ο λόγος; Τα έξοδα κλιματισμού, γιατί το σόου θα πρέπει ντε και καλά να είναι σε κλειστό χώρο γιατί αλλιώς πώς θα επιτευχθεί ο κύριος στόχος, αυτός δηλαδή του εντυπωσιασμού; Στο δε σχεδιάγραμμα που μου δόθηκε για να επιλέξω περίπτερο, ήταν σημειωμένα περι τα 20 περίπτερα με ελάχιστα από αυτά (ούτε τα μισά ίσως) να είναι περίπτερα εταιριών: τα υπόλοιπα ήταν των δήμων Μεσολογγίου και Ναυπάκτου, του επιμελητηρίου, της ΑΕΜ, του Ναυτικού Ομίλου κτλ κτλ.
Κάπου εκεί αποφάσισα προσωπικά ότι η κοροϊδία έχει και ένα όριο. Εάν ο Δήμος θέλει να στήσει ένα σόου ας το κάνει αλλά ας μην το ονομάζει έκθεση, ας μην μπαρουφολογεί περί “στήριξης της ντόπιας αγοράς και παραγωγής” και περί “προώθησης της πόλης” και κυρίως, ας μην επικαλείται τον πατριωτισμό μας με μοναδικό σκοπό να δρέψει το πολιτικό όφελος χωρίς την παραμικρή ωφέλεια για την περιοχή.
Θα είχε ενδιαφέρον να μας εξηγήσουν οι οργανωτές (οι οποίοι πολύ συχνά και με ελαφρώς επικριτικό ύφος μας ενημερώνουν ότι έχουν πάει σε πολλές εκθέσεις και έχουν εμπειρία) ποια άλλη τοπική έκθεση στην Ελλάδα, Ιούλιο μήνα, γίνεται σε τεχνητά κλειστό χώρο.
Θα πρέπει επίσης να μας εξηγήσουν με ποια λογική διάλεξαν μια εταιρία χωρίς καμία εμπειρία καθώς και να μας ενημερώσουν πόσες τοπικές επιχειρήσεις (και πέρυσι και φέτος) δήλωσαν ότι θα πάρουν μέρος. Και θα πρέπει ακόμα να μας προσφέρουν έστω και ένα επιχείρημα για να συμμετέχει κάποιος σε αυτή την έκθεση, αν τελικά γίνει, μετά την περσινή αποτυχία και το φετινό φιάσκο.
Θα πρέπει τέλος, για μια φορά, να δεχτούν ΑΚΕΡΑΙΑ την ευθύνη καθώς οι ίδιοι επέλεξαν την εταιρία. Εννοείται τίποτα από όλα αυτά δεν θα κάνουν· αντίθετα, ήδη ξεκίνησαν την προσπάθεια να καλύψουν το όλο ζήτημα κάτω από κραυγές για συμφέροντα, διαμαρτυρόμενους που πληρώνονται κτλ κτλ, σε μια προσπάθεια να πέσει σιγή ασυρμάτου. Και κάπως έτσι, η έκθεση καταστρέφεται, η πόλη εξευτελίζεται, καμία τοπική εταιρία δεν στηρίζεταικαι ένας πολλά υποσχόμενος τόπος γυρίζει χρόνια πίσω, ελέω μικροπολιτικής, μεγαλομανίας και (στην καλύτερη περίπτωση) ανικανότητας.
Τουλάχιστον όμως, ίσως μπορέσουμε να απολαύσουμε το σόου….