Γράφει ο Παναγιώτης
Κατσούλης
Πρώην δήμαρχος Ιεράς Πόλεως Μεσολογγίου - Εκπαιδευτικός
Αν θέλουμε σήμερα που τιμάται με απόφαση του ΟΗΕ η Παγκόσμια Ημέρα
Ατόμων με Αναπηρία, να αντιληφθούμε την αξία των μεγαλόστομων διακηρύξεων της
τωρινής κυβέρνησης περί ισότητας, σεβασμού της διαφορετικότητας και
προσβασιμότητας, δεν έχουμε παρά να ρίξουμε μια σύντομη ματιά στα σχολεία της Αιτωλοακαρνανίας όπου
εκπαιδεύονται τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
ü
Οι Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης
(ΣΜΕΑΕ) της περιοχής μας, λειτουργούν
από την αρχή της χρονιάς εν μέσω μεγάλων δυσκολιών, λόγω έλλειψης εκπαιδευτικών ειδικοτήτων Ειδικής Αγωγής. Στην περιοχή μας
δεν έγιναν φέτος προσλήψεις αναπληρωτών εκπαιδευτικών ειδικοτήτων Ειδικής
Αγωγής (Πληροφορικής – Εικαστικών – Θεατρικής Αγωγής, παρά μόνο ένας Μουσικής),
με ότι αυτό συνεπάγεται για την εκπαίδευση και υποστήριξη των μαθητών και την
εφαρμογή προγραμμάτων συνεκπαίδευσης – συμπερίληψης. Ουσιαστικά υπολειτουργούν.
Σημειώνεται πως την τετραετία 2015
– 2019, καταγράφηκε μια συνεχής αύξηση των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
Το σχολικό έτος 2014-2015 οι μαθητές που φοιτούσαν στα Γενικά Σχολεία ήταν
68.000, ενώ το 2018-2019 ξεπέρασαν τους 100.000. Επίσης την προηγούμενη σχολική
χρονιά λειτούργησαν 447 Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής & Εκπαίδευσης
(ΣΜΕΑΕ), στις οποίες φοιτούν 11.000 μαθητές. Την προηγούμενη σχολική χρονιά είχαν
προσληφθεί 7.500 δάσκαλοι και 3.400 καθηγητές, ενώ πραγματοποιήθηκαν και 4.000
προσλήψεις Ειδικού Επιστημονικού και Βοηθητικού Προσωπικού (σχολικοί
νοσηλευτές, λογοθεραπευτές, εργοθεραπευτές, ψυχολόγοι κ.α.).
Όμως δυστυχώς τη φετινή χρονιά
στην Αιτωλοακαρνανία:
ü
Τρία
τμήματα ένταξης (Τ.Ε.) δε λειτουργούν, τέσσερεις μήνες μετά την έναρξη της
σχολικής χρονιάς.
ü
Δεν έχει
ακόμη εξασφαλιστεί η μεταφορά των μαθητών στα Ειδικά Σχολεία.
ü
Στα
περισσότερα Ειδικά Δημοτικά Σχολεία δεν τοποθετήθηκε κανένας Εργοθεραπευτής.
ü
Αυξήθηκε ο αριθμός των σχολείων που
υποστηρίζονται διαμέσου των ΕΔΕΑΥ, από τα Σχολεία Ειδικής Αγωγής και
Εκπαίδευσης, μιας και αυτά αποτελούν ΣΔΕΥ (Σχολικά Δίκτυα Εκπαίδευσης
Υποστήριξης), με αποτέλεσμα να δυσκολεύονται να ανταποκριθούν αποτελεσματικά
στην υποστήριξη μαθητών και γονέων των σχολικών μονάδων ευθύνης τους και έτσι
να απαξιώνεται ένας πολλά
υποσχόμενος θεσμός.
ü
Τριάντα
(30) περίπου μαθητές Δημοτικών Σχολείων και (9) εννέα μαθητές Νηπιαγωγείων δεν
υποστηρίζονται από εκπαιδευτικό παράλληλης στήριξης αν και αυτή έχει
εγκριθεί από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων
ü
Το 1ο Ειδικό
Νηπιαγωγείο Αγρινίου δεν λειτουργεί φέτος. Η αναστολή της λειτουργίας του
ανάγκασε τους γονείς να εγγράψουν αρκετά νήπια σε ιδιωτικούς φορείς, αποδυναμώνοντας με αυτό τον τρόπο το δημόσιο
χαρακτήρα της προσχολικής Αγωγής και εκπαίδευσης.
ü
Το Ειδικό
Δημοτικό Σχολείο Βόνιτσας ξεκίνησε
τη λειτουργία στα μέσα Νοεμβρίου, κατόπιν κινητοποιήσεων και αφού οι
μαθητές μέχρι τότε παρέμειναν στα σπίτια τους.
Τέλος δεν έχει οριστικοποιηθεί ακόμα το διάστημα που θα πραγματοποιηθούν οι
μόνιμοι διορισμοί εκπαιδευτικών, εκπαιδευτικών ειδικοτήτων, ειδικού εκπαιδευτικού
και ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού, στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση, καθώς και
ο αριθμός τους κατά κλάδο και ειδικότητα.
Υπενθυμίζω γιατί και αυτό θα
“χαθεί” από τα ΜΜΕ, πως η προηγούμενη Κυβέρνηση της “αντικανονικότητας” είχε προγραμματίσει την πρόσληψη 4.500
εκπαιδευτικών καθώς και εξειδικευμένου προσωπικού για το 2019 (μέσω ΑΣΕΠ),
ενώ είχε προβλέψει δαπάνη 22 εκατ. ευρώ στον τακτικό προϋπολογισμό του 2019.
Κατά τ’ άλλα, μπορούμε
ανερυθρίαστα από κυβερνητικές θέσεις να μιλάμε για “εθελοντισμό και κοινωνική προσφορά”, να “τιμάμε τα Άτομα με Αναπηρία” και να εξαντλούμε την ευαισθησία μας σε
φωτογραφίσεις δίπλα στους ανθρώπους με Αναπηρία που θα στελεχώσουν το επόμενο
ψηφοδέλτιο της ΝΔ στις ευρωεκλογές.